Global Expert Technical Support

Global Expert Technical Support

Arbetsbeskrivning

Kommersiella byggnader förbrukar 33% av världens energiförbrukning och det är här människor spenderar mest del av sin tid inomhus. Byggnader behöver en hjärna för att hantera och styra många delsystem och tusentals anslutna datapunkter för att hjälpa fastighetsägare skapa en produktiv och bekväm miljö för sina brukare och hyresgäster, minska energiförbrukningen och driva verksamheten effektivt. Schneider Electric tillhandahåller just det intelligenta systemet genom sin SmartStruxure-lösning för att ge komfort och effektivitet för fastighetsägare och brukare.

Profil

Vår Global Expert Technical Support grupp är en dynamisk del i vår verksamhet med omfattande tillväxtmöjligheter inom koncernen eller inom andra avdelningar. Vi hjälper tekniker, applikationsingenjörer och försäljningsrepresentanter att välja, integrera, implementera, upprätthålla och felsöka våra fastighetsövervaknings system och produkter, från grundläggande mätning till komplexa, missionskritiska nyckelsystem. Vi har också ett mycket nära samarbete med vår utvecklingsavdelning, som inkluderar både programvaru- och hårdvaruutveckling, som finns representerad på 3 kontinenter.

Schneider Electrics Expert Support tekniker använder en kombination av kompetens inom elektroteknik, system och mjukvara för att:
  • Hjälpa kunderna att upprätthålla tillförlitligheten och prestanda hos sina system och ta itu med eventuella tekniska problem.
  • Hjälpa applikationsingenjörer med platsspecifika problem och svårigheter vid ny installation och systemutbyggnad.
  • Arbeta nära med vår direkta och indirekta internationella säljkår för att hantera kundrelationer och kundnöjsamhet.
  • Hjälpa säljare i strävan efter nya affärer genom att tillhandahålla teknisk support och hjälpa till med kundbedömningar och systemval. I viss mån aven hjälpa till i förberedelser för kund presentationer och produktdemonstrationer.
  • Utreda, identifiera, utveckla och rekommendera korrigerande åtgärder för att ta itu med tekniska problem som identifierats ute på "fältet" eller internt.
  • Delta i utvecklingsprojekt genom att bidra med kunskap om kundapplikationer, tillhandahålla användarkrav, tillhandahålla testscenarier och typiska användningsfall samt tillfälligt deltagande i utvecklingsprojekt och produkttester.
Ansvarsområde och huvuduppgifter
  • Lösa avancerade tekniska problem som har rapporterats från kundanläggningar, applikationsingenjörer, säljare och tekniker.
  • Identifiera och verifiera produktfel och bistå tekniker med information och lösningar
  • Rapportera supportärenden i vårt CRM-system.
  • Utreda och dokumentera tekniska problem och lösningar.
  • Utforma, planera, analysera, utvärdera och testa komplexa system som används för fastighetsövervaknings system.
  • Fjärranslutning till kundinstallationer för felsökning och systemkontroll
  • Prioritera problem eskaleringar från kritiska anläggningar, särskilt för globala strategiska konton och strategiska partners.
  • Övriga uppdrag och ansvarsområden
Kvalifikationer
  • Kunskap/erfarenhet i elektroteknik, byggnadsautomation eller datasystem eller motsvarande
  • Erfarenhet av Felsökning, diagnostisering och problemlösning för:
  • Mjukvara, hårdvara och databaser
  • Kommunikation såsom nätverk och fältbussar
  • Fastighetsövervakning/automations system och HVAC
  • Erfarenhet av Windows operativsystem och nätverkserfarenhet
  • Kunskap inom IT- och kommunikationsnätverk (IP)
  • Positiv attityd, entusiastisk, motiverad och kundfokuserad
  • Lätt att interagera med andra människor och jobba I grupp samt trivs i en multikulturell miljö och jobba med människor i andra länder/kontinenter
  • Lätt att lära sig ny teknik och drivs av nya utmaningar
  • Utföra strukturerad och metodisk felsökning för komplexa frågor.
  • God engelsk kommunikationsförmåga i både tal och skrift.
  • Bekväm i att arbete i en dynamisk miljö.
  • Kunna arbeta med människor med varierande tekniska kunskaper.
  • Möjlighet att ibland även kunna resa till kundanläggningar världen över
Önskad
  • Erfarenhet av användande eller driftsättning av BMS system för fastighetsövervakning.
  • Erfarenhet av Teknisk support / Felsökning av tekniska system
  • Cloud-baserade applikationer, arkitekturer och plattformserfarenhet
  • Förkunskaper om programmeringsspråk / skript språk och verktyg som C ++, C, MySQL, Java, Python är en fördel.
  • Kunskap om andra Schneider Electric-automationsprodukter
  • Förståelse av programmerbara logiska styrenheter (PLC)
Vårt erbjudande till dig är ett självständigt, roligt och omväxlande arbete med frihet under ansvar och en möjlighet att vara med och påverka under en spännande tillväxtresa. Hos oss är det viktigt att ha det roligt på jobbet och känna sig motiverad även en måndagsmorgon. Du kommer att arbeta i ett internationellt marknadsledande företag med stort fokus på individuell tillväxt, utbildning och flera intressanta utvecklingsmöjligheter!

Har du frågor om tjänsten så ring gärna Mathias Björkander på tel: 010 478 2559 och vill du berätta mer om dig själv och varför du tycker att detta är rätt tjänst för dig så ring gärna Liselott Wigstrand Tuvesson på tfn 0725 200 797. Vår fackliga representant för Unionen är Fernando Cano Campart, tel 0767 697 596 och för Sveriges Ingenjörer Erdinc Süleyman, tel 010 478 2626.

Ansökan

Läs mer om oss och sök tjänsten på www.schneider-electric.se/jobb. Vi bearbetar ansökningarnalöpande och ser gärna att du anmäler ditt intresse snarast.

Varmt välkommen med din ansökan!

Schneider Electric kallar vi det Life Is ON, läs mer på www.schneider-electric.se/jobb
Mer info
Kontaktperson Mathias Björkander
Telefon 010 478 2559
Område Lund
Yrkesroll Teknik & Ingenjör
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://schneider-electric.com/se
Sista ansökningsdag 4 aug (46 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Schneider Electric är en global specialist inom energihantering och automation. Med en omsättning på 27 miljarder Euro under 2015, 160 000+ medarbetare och verksamhet i mer än 100 länder, hjälper vi kunder att hantera energi och processer säkert, pålitligt, effektivt och hållbart. Från enklaste produkt till komplexa system bidrar vår teknik, programvaror och tjänster till att förbättra drift och automation av våra kunders verksamheter. Vår uppkopplade teknik omformar branscher, utvecklar städer och berikar tillvaron. På Schneider Electric kallar vi det Life Is On.