SEM – Ansvarig till HeadBrands

SEM – Ansvarig till HeadBrands

Klappar ditt hjärta extra för allt som rör data, analys, optimering och kommunikation? Låt oss då berätta om möjligheterna hos HeadBrands i rollen som SEM-specialist. Detta är nämligen rollen för dig med ett analytiskt sinne och en förståelse och intresse för kundbeteenden online. Du får möjlighet att bli en viktig nyckelperson i företagets fortsatta utveckling och försäljning online tillsammans med fler kreativa själar på marknadsavdelningen. Du välkomnas dessutom till pampiga lokaler i Lund som andas kreativitet och entreprenörskap. Kanske kan du även få med en kollega på ett lunchpass i HeadBrands egna gym!

Information om uppdraget

HeadBrands startade 2010 och har sedan dess gjort en fantastisk resa. Deras affärsidé är enkel - De vill göra det möjligt för frisörer att göra sina inköp från ett och samma ställe. Med över 15 000 produkter i lager idag, och möjlighet att erbjuda kreativa och flexibla helhetslösningar till sina kunder, har företaget expanderat snabbt och är idag internationellt framgångsrikt. Med företagets framgångar har de även växt snabbt i personalstyrka och är idag omkring 100 anställda. För att fortsätta ligga i framkant inom sin bransch och med ett fokus på den digitala utvecklingen krävs det givetvis en vass SEM-specialist! Vi på Academic Work söker därför för HeadBrands räkning ett nytt tillskott i denna roll till deras huvudkontor i Lund.

I dagsläget är de 16 personer på marknadsavdelningen där du som SEM-Specialist kommer att ingå och särskilt ha ett nära samarbete tillsammans med E-Commerce Managern. Hos HeadBrands kommer du till en företagskultur och marknadsavdelning som kännetecknas av engagemang, driv och en vilja att utvecklas tillsammans. Detta är alltså en möjlighet för dig att få utvecklas i arbetet med att öka och optimera trafik online tillsammans med en trygg marknadsavdelning i ryggen! Är du nyfiken på dina framtida kollegor? Läs gärna mer om dem här

Tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen inledningsvis sker genom Academic Work men du kommer att anställas direkt hos HeadBrands.

Arbetsuppgifter

Som SEM-specialist arbetar du med analys och optimering av sökmotormarknadsföring. Det handlar om systematiskt arbete och proaktivt skapande av strategier för SEO och SEA. Du kommer att vara delaktig i utvecklingen av digitala plattformar med särskilt ansvar för sökoptimering, analys av trender, rapportering samt uppföljning. I dina ansvarsområden ingår vidare att:
  • Ansvara för SEO-strategin; Från skapande till implementering och uppföljning
  • Skapa, utvärdera och förbättra annonsering efter pågående trender i branschen
  • Arbeta med sökoptimering för att öka organisk synlighet, trafik och konverteringar på HeadBrands webbplatser (B2B och B2C).
  • Skapa innehåll genom exempelvis copy-writing, redigering och korrekturläsning av produktinformation
Du kommer även få tillfälle att underhålla bloggen med nya uppdateringar och trender. Dessutom får du möjlighet att vara med i vidareutvecklandet av deras Youtubekanal. Det finns alltså många möjligheter i rollen och det är egentligen bara din egen fantasi och kreativitet som sätter gränserna för utvecklingen. Här får du alltså en möjlighet att axla en för företaget viktig roll där ditt analytiska arbete kommer vara med för att säkerställa verksamhetens fortsatta tillväxt online genom flera kanaler.

Vi söker dig som
  • Har en eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, digital utveckling, strategisk kommunikation eller motsvarande
  • Har erfarenhet av att arbeta med SEO
  • Har teknisk samt strategisk förståelse och intresse för det senaste inom digital marknadsföring
  • Har goda kunskaper i Google Analytics och förståelse för Google Ads
  • Talar och skriver svenska och engelska obehindrat
Meriterande
* För att bli framgångsrik i rollen som SEM-Specialist behöver du en förståelse för de målgrupper företaget arbetar med. Vi ser det därför som meriterande om du kommer från en närliggande bransch till skönhetsbranschen, exempelvis inom mode eller motsvarande som är nära besläktat med liknande målgrupper.

Som person är du skicklig på att analysera, optimera och dra slutsatser för att möta kundens behov. Du är en proaktiv doer som tar egna initiativ och drivs av att utveckla och förbättra för att nå mål, både individuellt och i team. Du är helt enkelt en affärsdriven person som är tekniskt skicklig och med ett strategiskt och kommersiellt mindset.

Övrig information
  • Start: Så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid
  • Omfattning: Heltid
  • Arbetstider: 8:00-17:00
  • Placering: Lund
  • Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och HeadBrands önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.
* Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Mer info
Område Lund
Yrkesroll Data & IT, Marknadsföring
Typ av anställning Heltid
Rekrytering hanteras av Academic Work
Hemsida http://www.academicwork.se/
Sista ansökningsdag Löpande (60 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Vi är ett bemannings- och rekryteringsföretag för studenter och akademiker i början av karriären, young professionals. Vi startade som tre studenter som levde vår egen affärsidé. Men snart ledde kraften affärsidén bort från pannrummet mot stadig expansion. Nu är vi en internationell verksamhet där young professionals påbörjar sina karriärer, varje dag. Sedan starten har vi hjälpt över hundratusen till jobb och vi hoppas på att hjälpa många, många fler. Just nu har vi över 1000 lediga jobb över hela Sverige, extrajobb för dig som fortfarande studerar och heltidsjobb för dig som är i början eller i mitten av din karriär. Gemensamt för de företag vi jobbar med är att de, precis som vi, tror på young professionals. Vill du veta mer om oss? Läs mer på www.academicwork.se