Specialist digital projekthantering, Kravhanterare

Specialist digital projekthantering, Kravhanterare

Verksamhetsområde Stora Projekt ansvarar för att upphandla och genomföra Sveriges allra största och mest komplexa infrastrukturprojekt. Som en av landets - och därmed Nordens - största byggherrar och beställare bidrar vi till samhällsutvecklingen på ett påtagligt sätt, såväl i planeringsskedet som i byggskedet. Vi sätter stort fokus på att slutföra våra projekt i tid, till rätt kostnad och med förväntat innehåll. Några av våra största projekt just nu är införandet av tågtrafikstyrningssystemet ERTMS samt investeringsprojekten E4 Förbifart Stockholm, Ostlänken och Västlänken.
Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. För oss är det viktigt med en gemensam kultur som präglas av våra värderingar: pålitliga, engagerade och modiga. Vi jobbar tillsammans mot vår vision: alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.

Arbetsuppgifter
Inom digital projekthantering hanteras strukturerad och sökbar information, tydliga arbetssätt samt kvalitetssäkring av data och handlingar. Digital projekthantering följer hela processen från planering till avslut och överlämning till förvaltning.

Digital projekthantering innefattar utredningar och analyser utifrån projektet och på övergripande trafikverksnivå. Man arbetar med erfarenhet- och omvärldsbevakning för att ge det bästa stödet till varje projekt och dess projektledning.

I tjänsten som specialist inom kravhantering arbetar du med att stödja och styra de stora projekten inom teknikområdet kravhantering. Kravhanteraren arbetar med att samordna och kvalitetssäkra anläggningsspecifika krav där kravens relevans och tillräcklighet bedöms inom Trafikverkets projekt. Vidare dokumenteras samtliga krav på ett strukturerat och systematiskt sätt i syfte att säkerställa spårbarhet på krav från registrering tills verifiering av utförd kravställning är gjord.

I dina arbetsuppgifter ingår att stödja projekt:
  • vid implementering av Trafikverkets gemensamma arbetssätt för kravhantering och konkretisering av arbetssätt i projekt
  • i arbetet med kravhantering
  • med kravställande inom kravhantering vid upphandling
  • vid uppföljning av krav enligt fastställda arbetssätt
  • i dialog med konsult/leverantörer gällande kravarbetet
Du kommer även att ansvara för administration av kravhanteringen i Doors NG och utbilda projektmedlemmar inom kravhantering på relevant nivå.

Arbetet är självständigt och du arbetar parallellt med flera projekt samtidigt. Som kravhanterare jobbar du tillsammans med samtliga teknikområden och stöttar dem i sin kravhanteringsprocess.

Kvalifikationer
Vi söker dig som
  • har universitets- eller högskolutbildning med inriktning kravhantering, alternativt annan utbildning som tillsammans med erfarenheter bedöms likvärdig
  • har erfarenhet av och kunskap om hela kravhanteringsprocessen
  • uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du
  • har god kunskap om infrastrukturprojekt
  • har kunskap om IT-verktyget Doors NG och BIM
Som person är du kommunikativ och har en pedagogisk förmåga. Du kommer att arbeta självständigt, planera, prioritera och driva ditt eget arbete för att uppfylla projektets och Trafikverkets mål. Detta ställer stora krav på din självständighet och att du är lösningsorienterad. Då arbetet innebär mycket interna och externa kontakter är det viktigt att du är utåtriktad och har god samarbetsförmåga.

Ansökan
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Ansök senast
Din ansökan ska ha kommit in till Trafikverket senast den 2019-05-05

Upplysningar

Rekryterande chef Camilla Rydén
0101231488

SACO Lennart Askling
0101231508

SEKO Anna Carlsson
0101236055

ST Airi Larsson
0101236243
Mer info
Kontaktperson Camilla Rydén
Telefon 0101231488
Område Luleå
Yrkesroll Teknik & Ingenjör, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 5 maj 2019 (15 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Resor och transporter är en stor del av Trafikverkets vardag. Vi arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi underlätta livet i hela Sverige. Vi är en stor organisation med många olika verksamhetsområden och arbetsuppgifter. Här finns över 150 olika yrken och en stor intern arbetsmarknad. Detta gör att vi kan erbjuda dig goda möjligheter att utvecklas.