Samordnare digitalisering till Norrbottens e-nämnd

Samordnare digitalisering till Norrbottens e-nämnd

Söker du efter större uppgifter? Vill du vara starkt bidragande i skapandet av samhällsnytta för Luleå kommuns och Norrbottens medborgare? Då har vi jobbet för dig. Norrbottens e-nämnd söker nu en samordnare digitalisering. Är det dig vi söker?

Information om uppdraget:

Sedan 2013 samverkan 14 kommuner i Norrbotten med digitalisering via en gemensam organisation, Norrbottens e-nämnd. Bildandet av den gemensamma organisationen har sin grund i att förstärka utvecklingskraften genom samverkan för att möta samhällets och verksamheternas krav i en modern tid med digitaliseringen. Syftet är att samordna och främja samverkan och skapa förutsättningar för att uppnå tre övergripande mål:
  • Enklare vardag för privatpersoner och företag
  • Smartare och öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet
  • Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten
Om arbetet som samordnare:
Uppdraget som samordnare innebär att driva och samordna verksamheten, utvecklingsprojekt, upphandlingar samt representera Norrbotten i vissa frågor kopplat till digitalisering. I rollen som samordnare arbetar du nära e-nämndens representanter, chefer och politiker. Nämnden består av politiker från de 14 ingående kommunerna och beredningsgruppen som består av IT representanter från samma kommuner. Som samordnare kommer du att förbereda förslag till utvecklingsinsatser som tas upp för politiska beslut av nämnden. Förslagen kan exempelvis vara finansiering av utvecklingsinsatser/projekt, vilka utvecklingsinsatser som ska prioriteras eller vilka resurser som krävs för genomförande av insatserna/projekten. Utöver detta samverkar du i kommunernas ledningar, förvaltningar och andra intressenter.

Som samordnare blir du en ambassadör för digitaliseringsarbetet som e-nämnden gör gemensamt i Norrbotten. Du kommer arbeta kontinuerligt med både interna och externa kontakter, både genom att driva olika nätverk samt anordna workshops.

Vi erbjuder dig ett omväxlande, nytänkande och långsiktigt arbete där ditt personliga avtryck är starkt influerat i ditt arbete. För att lyckas väl i din roll strävar vi gemensamt mot att skapa goda förutsättningar för din yrkesmässiga utveckling genom kompetensutveckling och eget handlingsutrymme i arbetsrollen. Vi tillämpar flexibel arbetstid och ledarskapsstilar som underlättar samspelet mellan arbete, fritid och familjeliv.

Detta söker vi:

Kvalifikationer:
Vi letar efter dig som har dokumenterad erfarenhet av projektledning inom verksamhetsutveckling och en vana av att självständigt leda utvecklingsprojekt. Din erfarenhet av projektledning, att genomföra analyser samt att leda förstudiearbeten gör att du kan arbeta med och koordinera utvecklingsprojekt inom många områden. Du har en högskoleexamen i grunden eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.

Det är meriterande om du har erfarenhet från kommunal verksamhet, verksamhetsutveckling i kommunal eller annan offentlig verksamhet samt att verka i en politiskt styrd organisation. Det är även meriterande med erfarenhet av upphandling och Lagen om Offentlig Upphandling (LOU).

Personliga egenskaper:
Då rollen innebär många kontaktytor kräver uppdraget god samarbetsförmåga och hög social kompetens och att du kan anpassa ditt arbetssätt efter situationen. Samordningsrollen innebär ett tydligt ansvarstagande i både din egen kommunikation och tidsplanering. Initiativtagande kommer utövas på daglig basis i både små och stora beslut. Vi tror att du har en naturlig nyfikenhet och strävan mot hög kvalitet i ditt arbete. Vi kommer lägga stor vikt vid din organisatoriska och kommunikativa förmåga.

Arbetet innebär muntliga och skriftliga presentationer, det är viktigt att du är bekväm med att tala inför andra och att du talar och skriver mycket god svenska samt behärskar engelska. Resor förekommer och det är ett krav att du har B-körkort.

Mer information
Luleå kommun är verksamhetsansvarig för de som arbetar på e-nämnden, annan placeringsort (i Norrbotten) än Luleå kan diskuteras, ange gärna önskad ort i din ansökan. Tjänsten är på heltid och kan tillträdas så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vid övriga frågor, vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult Mattias Meyer på 072-236 77 87 eller mattias.meyer@studentconsulting.com.

Om arbetsgivaren:

Om Luleå Kommun:
Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider. Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med över 7000 anställda och en omsättning på nästan 5 miljarder. Kommunen har verksamheterna inom bland annat utbildning, vård, omsorg och samhällsbyggnad.

Luleå kommun erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete tillsammans med kompetenta, ansvarstagande och engagerade medarbetare. Tillsammans skapar vi livskvalité för medborgare i vår kommun och som medarbetare gör du skillnad för människor varje dag, bästa möjliga för Luleborna.
Mer info
Område Luleå
Yrkesroll Data & IT, Systemadministration
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av StudentConsulting
Sista ansökningsdag 24 nov 2019 (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag specialiserade på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet tillsätter vi över 11 000 tjänster varje år. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på: www.studentconsulting.com