
Operativ Inköpare till Saab i Linköping!
Publiceringsdatum
01 november 2023
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Vill bli en del av ett väletablerat bolag som ständigt strävar efter att ligga i framkant för vad som är tekniskt möjligt? Nu söker vi dig med en utbildning inom ekonomi, logistik eller maskinteknik som vill arbeta med operativt inköp. Välkommen in med din ansökan - vi tillämpar löpande urval!
OM TJÄNSTEN:
För Saabs räkning söker vi nu en operativ inköpare till ett team på 10 medarbetare, bestående av operativa och strategiska inköpare. Saab och teamet tror på ett öppet klimat där olikheter uppskattas, med en omgivning som främjar gemenskap, trivsel och personlig utveckling och där förbättringsarbete är en naturlig del av vardagen.
Som operativ inköpare ansvarar du bland annat för orderhantering, prognoser och uppföljning av leverantörsprestanda och även för större aktiviteter såsom problemlösning, kapacitetsanalyser hos leverantör och förbättringsprojekt. Din roll blir bred, där du kommer arbeta i tvärfunktionella team med fokus på inköps- och logistikfrågor, allt för att säkra material till det framtida produktionsbehovet. Teamet deltar också i projekt där deras roll är central för arbetet med planering och materialflöden.
Saab verkar i en internationell miljö och i många gränssnitt både internt och externt. Då en stor del av leverantörsbasen finns utomlands förekommer tjänsteresor. Beroende på din bakgrund, erfarenhet och intressen finns även möjligheten att på sikt ta dig an ytterligare arbetsuppgifter och ansvarsområden.
VI SÖKER DIG SOM:
OM KUNDFÖRETAGET:
SAAB är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är runt 19 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av deras intäkter går till forskning och utveckling. Kunden ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Företag respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Läs mer om Saab här.
OM ANSTÄLLNINGEN:
Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer till en början att vara anställd av Friday. Ambitionen från Saabs och vår sida är att du efter 6-12 månader blir tillsvidareanställd hos dem.
Denna befattning kräver att du genomgår och blir godkänd, vid var tids gällande, bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där vår kund har krav på säkerhetsklassplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
ÖVRIG INFO:
OM FRIDAY:
Genom att vara en partner både till våra kandidater och kunder strävar vi efter att hitta den bästa matchningen. Det gör vi genom att lära känna våra kunder och kandidater på riktigt! Vi ser självklart till att kunskaps- och erfarenhetskrav matchar, men framför allt lägger vi vikt vid samsyn kring värderingar och företagskultur som båda parter värdesätter.
Vår passion är att hjälpa människor till rätt roll, arbetsplats och sammanhang inom IT och teknik. Därför grundade vi Friday med ambition att hjälpa dig till jobbet som ger dig fredagskänslan - varje dag!
Vi riktar oss främst till dig som är i början av din karriär eller studerar vid högskola/universitet inom IT och Teknik. Vår övertygelse är att människor uppnår sin fulla potential när man ser fram emot att gå till jobbet varje morgon. ”Friday - everyday”, hur låter det?
OM TJÄNSTEN:
För Saabs räkning söker vi nu en operativ inköpare till ett team på 10 medarbetare, bestående av operativa och strategiska inköpare. Saab och teamet tror på ett öppet klimat där olikheter uppskattas, med en omgivning som främjar gemenskap, trivsel och personlig utveckling och där förbättringsarbete är en naturlig del av vardagen.
Som operativ inköpare ansvarar du bland annat för orderhantering, prognoser och uppföljning av leverantörsprestanda och även för större aktiviteter såsom problemlösning, kapacitetsanalyser hos leverantör och förbättringsprojekt. Din roll blir bred, där du kommer arbeta i tvärfunktionella team med fokus på inköps- och logistikfrågor, allt för att säkra material till det framtida produktionsbehovet. Teamet deltar också i projekt där deras roll är central för arbetet med planering och materialflöden.
Saab verkar i en internationell miljö och i många gränssnitt både internt och externt. Då en stor del av leverantörsbasen finns utomlands förekommer tjänsteresor. Beroende på din bakgrund, erfarenhet och intressen finns även möjligheten att på sikt ta dig an ytterligare arbetsuppgifter och ansvarsområden.
VI SÖKER DIG SOM:
- Har en uttagen kandidat- eller masterexamen inom logistik, maskinteknik eller ekonomi.
- Har goda kunskaper i MS Office-programmen, särskilt Excel.
- Har kunskap och förståelse inom områden som lagerstyrning, logistikflöden, transport och produktionsplanering.
- Talar samt skriver flytande svenska och engelska flytande, då båda språken kommuniceras internt såväl som externt.
- Har erfarenhet av att arbeta i eller med affärssystem, med fördel IFS.
- Har erfarenhet från tillverkande verksamhet med lean-inriktning.
- Har arbetat i en inköpsroll sedan tidigare.
OM KUNDFÖRETAGET:
SAAB är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är runt 19 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av deras intäkter går till forskning och utveckling. Kunden ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Företag respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Läs mer om Saab här.
OM ANSTÄLLNINGEN:
Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer till en början att vara anställd av Friday. Ambitionen från Saabs och vår sida är att du efter 6-12 månader blir tillsvidareanställd hos dem.
Denna befattning kräver att du genomgår och blir godkänd, vid var tids gällande, bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där vår kund har krav på säkerhetsklassplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
ÖVRIG INFO:
- Omfattning: Heltid.
- Start: Omgående, med hänsyn till eventuell uppsägningstid.
- Placering: Linköping.
- Rekryteringsansvarig: Hanna Lejon.
- Lön: Fast månadslön.
OM FRIDAY:
Genom att vara en partner både till våra kandidater och kunder strävar vi efter att hitta den bästa matchningen. Det gör vi genom att lära känna våra kunder och kandidater på riktigt! Vi ser självklart till att kunskaps- och erfarenhetskrav matchar, men framför allt lägger vi vikt vid samsyn kring värderingar och företagskultur som båda parter värdesätter.
Vår passion är att hjälpa människor till rätt roll, arbetsplats och sammanhang inom IT och teknik. Därför grundade vi Friday med ambition att hjälpa dig till jobbet som ger dig fredagskänslan - varje dag!
Vi riktar oss främst till dig som är i början av din karriär eller studerar vid högskola/universitet inom IT och Teknik. Vår övertygelse är att människor uppnår sin fulla potential när man ser fram emot att gå till jobbet varje morgon. ”Friday - everyday”, hur låter det?


Om arbetsgivaren
Genom att vara en partner både till våra kandidater och kunder strävar vi efter att hitta den bästa matchningen. Det gör vi genom att lära känna våra kunder och kandidater på riktigt! Vi ser självklart till att kunskaps- och erfarenhetskrav matchar, men framförallt lägger vi vikt vid samsyn kring värderingar och företagskultur som båda parter värdesätter. Vår passion är att hjälpa människor till rätt roll, arbetsplats och sammanhang inom IT och teknik. Därför grundade vi Friday med ambition att hjälpa dig till jobbet som ger dig fredagskänslan - varje dag! Vi riktar oss främst till dig som är i början av din karriär eller studerar vid högskola/universitet inom IT och Teknik. Vår övertygelse är att människor uppnår sin fulla potential när man ser fram emot att gå till jobbet varje morgon. Friday - everyday, hur låter det?