Strategisk inköpare till Saab

Strategisk inköpare till Saab

Trivs du i en kommunikativ roll samtidigt som du gärna tar eget ansvar och får saker att hända? Vill du vara med och utveckla strategiska affärer? I så fall kan vi erbjuda dig ett stimulerande och utvecklande arbete inom inköp på Saab i Linköping, inom affärsområde Support & Services. Detta är inledningsvis ett långsiktigt konsultuppdrag med stora möjligheter till fortsättning.

Om företaget

Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är 15 500 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av deras intäkter går till forskning och utveckling.

Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där mångfald ses som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.

Support and Services, ett affärsområde inom Saab, levererar ett brett utbud av tjänster och integrerade supportlösningar till kunder inom försvar och på kommersiell marknad för kostnadseffektiv support av system och plattformar under hela livscykeln.

Dina arbetsuppgifter

Inköpsavdelningen levererar en strategisk inköps- och leveranskedja och leveranskapacitet samt är en nyckelfaktor för att säkra projektleveranser. Våra leverantörers utveckling och långsiktiga engagemang för nyckelprodukter och eftermarknadstjänster är nyckeln till vår framgång.

Som strategisk inköpare kommer du att leda våra leverantörsprojekt med inköp och utvärdering av leverantörer. Du kommer att hantera förhandlingar; leda våra projektgrupper inklusive design- och kvalitetsresurs för att övervaka och säkra milstolpar och övervaka långsiktiga avtal. Du kommer att vara involverad i tidiga faser, vid utveckling av produkter samt marknadsföring.

Du kommer också att leda tvärfunktionella leverantörsteam för kostnadsreduktion och tillgänglighet, benchmarking för att säkra långsiktigt leverantörsstöd och inköpspotential.

Din profil

Vi tror att du har ca 5 års erfarenhet av strategiskt inköp av tekniska system eller produkter. Din utbildningsbakgrund är förmodligen på universitetsnivå inom teknik, ekonomi och/eller juridik.

Du har erfarenhet av förhandlingar och kontraktsskrivning med internationella leverantörer. Ditt starka driv och förmågan att ta egna initiativ kommer att vara nyckeln till din framgång.

Vi ser även att du har:
– ett strategiskt tänkesätt med god projektledarförmåga.
– ett övergripande fokus på kundnöjdhet.
– ledaregenskaper och förmåga att skapa energi och tillit.

Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess. Därför krävs att du genomför och godkänns i en säkerhetsprövning gjord av myndighet.

Ansökningsförfarande

Låter beskrivningen intressant är du varmt välkommen att skicka in din ansökan på www.skill.se. I ditt ansökningsbrev vill vi att du motiverar varför just du är lämpad för denna befattning. Vi arbetar med löpande urval vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.

Konsultuppdraget startar vid årsskiftet och pågår ca 1 år.
Har du frågor? Kontakta Helena Borg Hartwig på 013-495 89 52 eller skicka ett mejl till helena.borg.hartwig@skill.se
Mer info

Om arbetsgivaren

Skill jobbar med kort- och långsiktig kompetensförsörjning. Vårt tjänsteutbud består av rekrytering, bemanning och utbildning och våra kunder finns främst inom industri, teknik och IT. Vårt fokus är att matcha talanger med företag i utveckling men även att hitta och skapa framtidens arbetskraft. Vi är ett nav för talanger i olika åldrar, med olika erfarenheter och skills som vill ta nästa steg. A talent hub, helt enkelt.