Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Du arbetar med kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda i utskott och nämnder. I det arbetet upprättar du kallelser, skriver protokoll och ger råd till chefer, handläggare och förtroendevalda i frågor kopplade till bland annat formalia. Du bistår även kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges kommunsekreterare, bland annat genom att kvalitetsgranska beslutsunderlag som ska till nämnda organ för politisk behandling. Dessutom utgör du back-up för kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges ordinarie kommunsekreterare. Det medför bland annat att du deltar på kommunfullmäktiges sammanträden i syfte att hålla dig à jour med hanteringen där. I tjänsten ingår också att, de år då det genomförs allmänna val eller Europaparlamentsval, fungera som valsamordnare tillsammans med ytterligare en person. Under den mest intensiva perioden i valarbetet, det vill säga under några månader, arbetar du uteslutande med valet. Under valet och i samband med politiska möten förekommer kvällsarbete och under valhelg även helgarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du är mycket datorkunnig och behärskar Office-paketet väl. För oss är det särskilt viktigt att du är strukturerad, kvalitetsmedveten och har helhetssyn. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, har god problemlösande analytisk förmåga och tar egna initiativ. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter, samarbetar väl med andra och motiveras av utmaningar. Som person är du noggrann, ansvarsfull samt har ett serviceinriktat och flexibelt förhållningssätt. Det är meriterande om du har vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem generellt, och Platina i synnerhet. Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med arrangerande av val. För att du ska lyckas i rollen behöver du ha ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor.
Mer info
Kontaktperson Marcus Larsson
Telefon 0302-521597
Område Lerum
Yrkesroll Administration, Sekreterare, Offentlig Förvaltning, Kommunal administration & Ledning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 3 maj 2019 (11 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Kommunsekreteraren är placerad på kommunens centrala administrativa enhet som har 15 medarbetare. Enheten ansvarar för stöd till den politiska organisationen, dokument- och ärendehantering, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet och juridisk rådgivning. Just nu arbetar vi i synnerhet med att genomföra Europaparlamentsvalet. Under 2019 och kommande år kommer vi att arbeta särskilt med förenkling och digitalisering, bland annat införande av ett digitalt arkiv och uppgradering av vårt ärendehanteringssystem. Tillsammans möjliggör vi på enheten ett demokratiskt Lerum.