Studie- och yrkesvägledare / arbetslagsledare

Studie- och yrkesvägledare / arbetslagsledare

Om arbetsplatsen
Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Du vägleder vuxna invånare till arbete via utbildning. Du följer upp och vägleder elever som redan har påbörjat sin utbildning. Du deltar i samarbete inom staden och med andra myndigheter som t ex Arbetsförmedlingen, UHR, CSN, Skolverket m.f. Du informerar och motiverar sökande enskilt och i grupp inför deras val av utbildning och yrken. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är t ex: individuella vägledningssamtal fysiskt och distans (e-vägledning), kartläggning inför studier, planering av slutbetyg/gymnasieexamen, information, administration, antagning, mejl och telefon. I egenskap av arbetslagsledare fungerar du som en länk mellan ledning och arbetslag. Du leder arbetslagets arbete samt processer och utveckling i nära samarbete med ledningen. Du ansvarar för att planera och genomföra arbetslagsmöten. Du kommer ansvara för planering av yrkesvux samt följa upp statsbidrag. I vårt vägledningscentrum som finns i nya fräscha lokaler i centrala Landskrona arbetar sex studie- och yrkesvägledare som bildar ett team. Du kommer att vara en av dessa och bidra till utveckling av vägledningen. En del kvällsarbete kan förekomma. Du kan läsa mer på vår hemsida www.landskrona.se/vuxenvagledning

Kvalifikationer
Kvalifikationer - Krav Studie-och yrkesvägledning - Krav Du är utbildad studie- och yrkesvägledare och har dokumenterad erfarenhet av vägledning av vuxna. Du har erfarenhet av att planera och följa upp yrkesvux - Krav 1.1 Besluta och initiera handling - Krav Du har förmågan att, både självständigt och tillsammans med andra, fatta snabba och tydliga beslut som även kan innebära svåra val eller kalkylerade risker. Det faller sig naturligt för dig att ta ansvar för åtgärder, projekt och personal. Du är van vid att ta initiativ, agera med självförtroende och arbeta självständigt. 1.2 Leda & följa upp - Krav Du har förmågan att leda och motivera andra samt sätta upp mål och riktning för verksamheten. Du är van vid att delegera arbetsuppgifter samt ger råd, stöd och möjlighet för dina medarbetares utveckling. 6.1 Planera och organisera - Krav Du sätter klart definierade och mätbara mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du är effektiv i ditt arbete, du identifierar och organiserar resurser som behövs för att utföra uppgifter; Övervakar arbete gentemot slutdatum och milstolpar. Du följer upp och avsluta aktiviteter enligt plan.

Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan, då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den utannonserade befattningen inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare. I denna rekrytering har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Mer info
Kontaktperson Veronica Vasic Abrahamsson
Telefon 0733-474650
Område Landskrona
Yrkesroll Utbildning, Administration & Ledning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 30 juni 2022 (42 dagar kvar)