Tjänstedesigner

Tjänstedesigner

Är du vår nya tjänstedesigner? Konsumentverket söker nu en kreativ medarbetare som erbjuds stora möjligheter till ett utvecklande och självständigt arbete. Vi lägger stor vikt vid att ligga i framkant när det gäller digital utveckling och är måna om att ständigt förbättra för våra användare. Som tjänstedesigner tillhör du kommunikationsenheten som idag består av 17 medarbetare.

Om jobbet
Ditt uppdrag blir att arbeta med utveckling och förvaltning av våra webbplatser, digitala tjänster och webbaserade tredjepartslösningar såsom exempelvis frågeforum. Tillsammans med dina kollegor bidrar du också till att vara ett viktigt digitalt stöd till hela myndigheten. Som tjänstedesigner ingår du i ett eller flera agila och tvärfunktionella utvecklingsteam. I uppgifterna ingår att undersöka behov och ta fram koncept för nya tjänster eller funktioner inom myndighetens befintliga digitala tjänster. Arbetet innebär att du leder, faciliterar och utvecklar processer och samarbeten utifrån ett designorienterat arbetssätt.

Du arbetar också med olika typer av användartester och följer upp och utvärderar insatser för att säkerställa nyttan i de tjänster som utvecklas. Arbetet bedrivs i samarbeten av olika slag och du leder ofta möten och presenterar lösningar och koncept för intressenter. Andra viktiga uppgifter är att kravställa och testa olika lösningar samt delta i metodutveckling inom tjänstedesign och UX. Vi vill också att du är drivande och delaktig i vidareutvecklingen av nya arbetssätt på enheten och myndigheten. Du deltar också i enhetens övriga arbete och utvecklingsprocesser.

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning eller annan kvalificerad eftergymnasial utbildning som vi bedömer relevant samt gärna några års erfarenhet av tjänstedesign. Har du arbetat med helhetsperspektiv kring konceptarbete och CMS-lösningar är det meriterande, liksom arbete med kravställning för utveckling och test inom olika CMS. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska.

Din kommunikativa förmåga, liksom din samarbetsförmåga, är mycket god och du är skicklig på att förstå och fånga upp olika perspektiv och behov. Du är ansvarstagande, utvecklingsfokuserad, effektiv och van att arbeta och leverera mot deadlines. Du är kreativ, vågar söka nya vägar och ta egna initiativ. Självklart bemöter du andra med prestigelöshet, respekt och omtanke. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet.

Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Din arbetsplats är i Karlstad.
Vi erbjuder möjlighet att sluta överenskommelse om distansarbete på del av tid.
Aktuellt arbetstidsavtal: förtroendearbetstid.

Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av enhetschef Jenny Norberg.
Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Gunnarsson för Saco–S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Så här ansöker du
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2022/35.
Välkommen med din ansökan senast den 8 februari 2023.
Mer info
Område Karlstad
Yrkesroll Data & IT, UX & Webbdesign
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.konsumentverket.se
Sista ansökningsdag 8 feb 2023 (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi finns i Karlstad och är ca 190 medarbetare som tillsammans bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om Konsumentverket och vårt uppdrag på vår webbplats www.konsumentverket.se.