Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 550 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten, gator, parker, lekplatser, skogsmark och den interna servicen som städ, tryckeri, fordon och konferens. Vi utvecklar infrastrukturen, bygger nya skolor och har hand om kommunens naturområden och fastigheter.

Du kommer att tillhöra staben för de tekniska förvaltningarna (miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltning och teknik- och fastighetsförvaltningen) och Parkab. Staben har cirka 50 medarbetare fördelade på fyra enheter: ekonomienheten, HR-enheten, informationsenheten och utvecklingsenheten. Ekonomienheten ska utökas och kommer att bestå av sex ekonomer och fem ekonomiadministratörer. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor i Samhällsbyggnadshuset i Inre hamn.

Arbetsuppgifter
Som ekonom kommer du att arbeta i en dynamisk miljö med uppgift att ge ett kunnigt och ändamålsenligt stöd till de tekniska förvaltningarna. I arbetsuppgifterna ingår budget- och prognosarbete, uppföljning, redovisning, internkontroll samt upprättande av årsredovisning och delårsrapporter. Detta görs i ett nära samarbete med verksamheterna samt övriga ekonomer på enheten. Teknik- och fastighetsförvaltningen har stora investeringar så även arbete med anläggningsredovisning kan komma att ingå i din roll.

En viktig roll är att stödja verksamheterna i ekonomiska frågor samt vara en operativ resurs i ekonomiska analyser och utredningar. Till detta hör även att genomföra utbildningar för handläggare och chefer inom området. Uppdraget ger dig en god inblick i förvaltningarnas spännande och intressanta områden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad civilekonom med inriktning mot redovisning, alternativt annan akademisk utbildning inom redovisning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta analytiskt och strukturerat med ekonomiuppföljning och budgetarbete. Vi ser även att du har goda kunskaper i Officepaketet, då främst i Excel.

Arbetet ställer krav på god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och du kan på ett enkelt sätt beskriva ekonomiska sammanhang. Du tar egna initiativ och kan arbeta självständigt samtidigt som du har lätt för att skapa tillit och ett bra samarbetsklimat. Förmågan att hålla deadlines är mycket viktig i ekonomiarbetet och för att trivas i rollen behöver du vara stresstålig, noggrann och ha lätt för att förstå sammanhang. Du förstår också vikten av att bidra till utvecklingen av avdelningens samlade uppgifter.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Mer info
Område Karlstad
Yrkesroll Ekonomi, Redovisningsekonom, Utbildning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Karlstads Kommun
Hemsida https://karlstad.varbi.com
Sista ansökningsdag 28 apr 2021 (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Karlstads kommun är en av Värmlands största arbetsgivare, med mer än 7 000 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans skapar vi bra dagar för Karlstadsborna och hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi tar hand om barn och äldre, smyckar staden med blommor, ordnar meningsfulla fritidsaktiviteter, ger värdefull utbildning, levererar värme, behandlar ansökningar samt planerar och bygger så att fler ska få plats och trivas i vår kommun. Hos oss får du stolta kollegor som med äkta arbetsglädje utvecklar Karlstad långsiktigt och hållbart. Över 90 000 Karlstadsbor är beroende av vårt arbete.