Vägledare till Hallå konsument

Vägledare till Hallå konsument

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket i samverkan med flera andra myndigheter och konsumentbyråer. Vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning till konsumenter när det handlar om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. Hallå konsument är en del av Enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket. Enheten omfattar även ECC Sverige som erbjuder rådgivning och medling när det gäller gränsöverskridande handel inom EU, Norge, Island och Storbritannien.

Om jobbet
Som vägledare ger du tillsammans med dina kollegor konsumenträttslig vägledning och lotsar konsumenter till att göra medvetna val. Du besvarar frågor som kommer in via telefon, chatt och mejl. Det kan ofta handla om komplexa sammanhang som behöver redas ut och förklaras på ett enkelt sätt. I arbetet ingår även att samarbeta i olika grupperingar, både inom enheten och tillsammans med andra enheter. Jobbet som vägledare är framförallt ett serviceuppdrag som har medborgaren i fokus.

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning, gärna inom samhällsvetenskap, ekonomi eller juridik. Det är också en fördel om du har kunskap om grundläggande konsumenträtt. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska. Erfarenhet inom liknande arbetsuppgifter är meriterande.

Viktigt är att du har ett engagemang och en vilja att göra nytta för konsumenterna samt att du har en utpräglad känsla för service. Din kommunikationsförmåga är mycket god och du kan förenkla komplicerade sammanhang och förmedla dem på ett förståeligt sätt och med ett professionellt bemötande.

Du är flexibel, noggrann, bra på att samarbeta men även att arbeta självständigt och du kan anpassa dig till ett varierat arbetstempo. Du möter självklart andra med prestigelöshet, respekt och omtanke. Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten.

Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Din arbetsplats är i Karlstad.
Vi erbjuder möjlighet att träffa överenskommelse om att arbeta delvis på distans.

Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av biträdande enhetscheferna Hanna Qvänsel och Britt-Marie Lundkvist. Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Gunnarsson för Saco–S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Din ansökan
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2022/16

Senast den 21 augusti 2022 vill vi ha din ansökan.
Mer info
Kontaktperson Britt-Marie Lundkvist
Telefon 0771-423300
Område Karlstad
Yrkesroll Juridik, Juridisk rådgivning, Service & Kundtjänst, Kundtjänst, Offentlig Förvaltning, Statstjänsteman
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.konsumentverket.se
Sista ansökningsdag 21 aug 2022 (3 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi finns i Karlstad och är ca 190 medarbetare som tillsammans bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller.