Juridisk rådgivare till ECC Sverige

Juridisk rådgivare till ECC Sverige

Konsumentverket ger genom tjänsterna Hallå konsument och ECC Sverige stöd till konsumenter via telefon, e-post, chatt och frågeforum på webben. De båda tjänsterna samarbetar tätt men har olika uppdrag. ECC Sverige fokuserar på att ge juridisk rådgivning och hjälpa till med medling när det gäller gränsöverskridande handel. Hallå konsument ger oberoende vägledning till konsumenter när det handlar om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart.

ECC Sverige är en del av nätverket European Consumer Centres Network (ECC) som består av ECC-kontor i 29 länder, ett i varje EU-land samt Norge och Island. Nätverket har ett nära samarbete och fungerar även som medlare mellan konsumenter och näringsidkare när problem uppstår vid gränsöverskridande handel. Läs gärna mer om oss på vår webbplats www.eccsverige.se
Mer information om det europeiska nätverket hittar du på www.eccnet.eu

Om jobbet
På ECC Sverige besvarar du konsumentfrågor och handlägger ärenden. Arbetet innebär att dagligen ha kontakt med konsumenter, företag och våra systerkontor i Europa. Andra arbetsuppgifter är att hålla föredrag, sammanställa statistik, skriva rapporter, ha kontakt med media och andra myndigheter samt delta i projekt inom det europeiska nätverket. Tjänsteresor inom och utanför Sverige ingår i arbetet.

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning, gärna inom juridik. Har du erfarenhet av arbete inom det konsumenträttsliga området är det meriterande. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Engelska är arbetsspråk inom det europeiska nätverk som ECC Sverige ingår i. Studier eller arbete utomlands samt erfarenhet av rådgivning till konsument och ärendehandläggning är meriterande.

Du har ett engagemang och en vilja att göra nytta för konsumenterna och har en utpräglad servicekänsla. Din samarbetsförmåga är mycket god liksom din förmåga att arbeta självständigt. Du uppskattar en verksamhet där det är full fart och händer mycket, har lätt för att anpassa dig till olika arbetsuppgifter och har förmåga att fatta snabba beslut. Din kommunikationsförmåga är mycket god liksom din förmåga att representera verksamheten och myndigheten i externa sammanhang. Självklart bemöter du andra med prestigelöshet, respekt och omtanke.

Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten.

Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Karlstad.
Vi erbjuder möjlighet att träffa överenskommelse om att arbeta delvis på distans.

Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av chef för ECC Sverige Anna Ekegren. Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Gunnarsson för Saco–S föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Din ansökan
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2022/17.

Senast den 21 augusti 2022 vill vi ha din ansökan.
Mer info
Kontaktperson Anna Ekegren
Telefon 0771-423300
Område Karlstad
Yrkesroll Juridik, Juridisk rådgivning, Service & Kundtjänst, Offentlig Förvaltning, Statstjänsteman
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.konsumentverket.se
Sista ansökningsdag 21 aug 2022 (2 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi finns i Karlstad och är ca 190 medarbetare som tillsammans bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller.