Chef för Konsument Europa

Chef för Konsument Europa

Konsument Europa arbetar med konsumentfrågor i samband med gränsöverskridande handel och ger konsumenter juridisk rådgivning, stöd och hjälp via telefon, frågeforum och e-post inför och efter köp. Konsument Europa är en del av nätverket European Consumer Centres Network (ECC) som består av ECC-kontor i 30 länder, ett i varje EU-land samt Norge och Island. Nätverket har ett nära samarbete och fungerar även som medlare mellan konsumenter och näringsidkare när problem uppstår vid gränsöverskridande handel. Läs gärna mer om oss på vår webbplats www.konsumenteuropa.se.

Om jobbet
Som chef för Konsument Europa ansvarar du för att leda, utveckla och följa upp Konsumentverkets ECC-verksamhet. Du har personal-, budget och resultatansvar. Du coachar dina medarbetare och utvecklar tillsammans med dem verksamhet och arbetssätt för att på ett effektivt sätt ta om hand uppdraget och uppnå målen. Kontinuerlig kvalitetsutveckling är en viktig del av detta arbete.
I uppdraget ingår även att arbeta med rådgivningsärenden inom ECC-verksamheten liksom att delta operativt och strategiskt i ECC-nätverkets arbete, vilket medför frekventa arbetsresor utanför Sverige.

Konsument Europas uppdrag kommer från EU-kommissionen och genomförs i nära samarbete med Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. Verksamheten organiseras som en del av Enheten för Konsumentupplysning och tillsammans med övrig enhetsledning leder och utvecklar du stöd till konsumenter. I uppdraget ingår att bidra i myndighetens övriga internationella arbete. Du deltar också i myndighetens ledningsarbete genom olika chefs- och samverkansforum.

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning. Du har tidigare erfarenhet som chef eller av kvalificerat ledarskap och vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda medarbetare i en operativ verksamhet. Arbete inom juridikområdet eller med medborgarservice är meriterande liksom erfarenhet av EU-projekt eller kommissionsstyrd verksamhet. Ledarskapsutbildning samt erfarenhet från arbete med förändringsledning och kvalitetsförbättring är också ett plus. Du uttrycker dig väl på svenska och engelska men gärna även på andra språk.

Du har förmåga och ett genuint intresse för att coacha, leda och utveckla medarbetare i ett nära ledarskap. Som ledare är du tydlig och kommunikativ och leder bl. a. genom goda exempel. Du är en samarbetande person som med helhetssyn kan dela och bidra till ett gemensamt ansvar för verksamheten. Du är drivande, engagerad och strukturerad med god strategisk förmåga. Självklart bemöter du andra med prestigelöshet, respekt och omtanke.

Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten.

Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Tjänstgöringsort är Karlstad.

Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av enhetschef Marija Borenius. Fackliga representanter är Torbjörn Noaksson för OFR vid Konsumentverket och Lena Bergman Bokvist för Saco-S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Så här ansöker du
Du söker tjänsten i vårt rekryteringsverktyg.
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2019/357

Senast den 12 november 2019 vill vi ha din ansökan.
Mer info
Kontaktperson Marija Borenius
Telefon 0771-423300
Område Karlstad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Offentlig Förvaltning, Statstjänsteman
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.konsumentverket.se
Sista ansökningsdag Idag (0 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi finns i Karlstad och är cirka 200 medarbetare som tillsammans bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om Konsumentverket och vårt uppdrag på vår webbplats www.konsumentverket.se