Arkivarie

Arkivarie

Som arkivarie arbetar du på Avdelningen för verksamhetsstöd, med placering på Administrativa enheten. Enheten ger stöd och service till hela myndigheten inom områdena ekonomi, upphandling, arkiv, registratur, reception, lokaler och vaktmästeri.

Om jobbet
Som arkivarie ansvarar du för:
  • förvaltning och utveckling samt ordna och förteckna myndighetens arkiv
  • att framställa arkivredovisning
  • att genomföra gallringsutredningar och utföra gallring
  • utlämnande av allmänna handlingar
  • diarieföring
  • att delta i upprättandet av riktlinjer och styrande dokument för det interna arkivarbetet
  • att ställa arkivkrav i myndighetens projekt inom digitalisering och processutveckling
  • att delta i olika utvecklingsprojekt, tex framtagande av bevarandeplaner för system
  • att ge råd och stöd till verksamheten i arkivrelaterade frågor
Utöver arbetet som arkivarie innefattar tjänsten även de administrativa arbetsuppgifter som delas inom ramen för enhetens ansvarsområde och du har ett nära samarbete med våra medarbetare inom administration och registratur. Arkivhandlingarna på Konsumentverket är både analoga och digitala och därför arbetar vår arkivfunktion både fysiskt och digitalt.

Din profil
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom arkivvetenskap. Du har minst två års erfarenhet av en liknande roll på en svensk myndighet eller inom annan offentlig förvaltning och du har god kännedom om diarieföring. Du har erfarenhet av ordnings- och förteckningsarbete gärna avseende både digitala och fysiska handlingar. Du har goda allmänna IT-kunskaper och behärskar Office-programmen. Du har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har kännedom om de lagar och förordningar som styr statliga myndigheters verksamhet samt om du har kunskap om Riksarkivets regelverk avseende arkiv. Har du kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis W3D3) samt arkivredovisningssystemet Klara är det meriterande.

Som person är du ansvarstagande, strukturerad och noggrann. Du är van att arbeta självständigt och kan driva dina projekt i mål på utsatt tid. Du samarbetar gärna med andra och du fungerar väl i en roll som präglas av många olika kontaktytor både internt och externt. Du förstår verksamhetens behov samtidigt som du pedagogiskt kan förklara vikten av korrekt arkivhantering för olika funktioner inom verksamheten. Självklart bemöter du andra med prestigelöshet, respekt och omtanke.

Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Tjänstgöringsort är Karlstad.
Vi erbjuder möjlighet att träffa överenskommelse om att arbeta delvis på distans.
Aktuellt arbetstidsavtal: förtroendearbetstid.

Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av enhetschef Roger Larsson. Fackliga representanter är Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket och Anna Gunnarsson för SACO–S-föreningen vid Konsumentverket.
Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Din ansökan
Det är viktigt att du i din ansökan anger dnr. HR 2022/14.

Senast den 7 september 2022 vill vi ha din ansökan.
Mer info
Kontaktperson Roger Larsson
Telefon 0771-423300
Område Karlstad
Yrkesroll Administration, Arkiv & Bibliotek, Offentlig Förvaltning, Statstjänsteman
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.konsumentverket.se
Sista ansökningsdag 7 sept 2022 (27 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi finns i Karlstad och är ca 190 medarbetare som tillsammans bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller.