Servicedesktekniker, roll Incidentmanager

Servicedesktekniker, roll Incidentmanager

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

Beskrivning
Som Servicedesktekniker med rollen Incidentmanager tillhör du Service IT som är en enhet på IT-avdelningen som ligger under Kommunledningskontoret. Service IT ansvarar för service och support ut till Koncernen Karlstads kommuns IT-användare enligt överenskomna servicenivåavtal (SLA).

Arbetsuppgifter
Som Incidentmanager ansvarar du för incidentprocessen på IT-avdelningen. Du känner stort ägarskap över din process och tar initiativ för att utveckla den då du är självgående. Du ska se till att den är uppbyggd och följs på bästa sätt enligt ITIL-ramverket och finns implementerad i vårt verktyg Ivanti. Du samverkar mycket med de andra processledarna inom request, problem, knowledge och change så att hela flödet flyter.

Du ansvarar också för att inkomna incidenter löper genom processen och löses enligt våra SLA-avtal. För att vi ska kunna hålla dessa avtal måste du löpande granska ärenden och hålla utbildningar för specifika individer eller grupper både inom och utanför IT-avdelningen då det är fler i koncernen som använder vårt verktyg.

I arbetet ingår det också att ta ut statistik som kan hjälpa oss att strukturera vårt dagliga arbete och effektivisera det över hela avdelningen. Statistiken hjälper oss också i vårt proaktiva arbeta och förbättringsarbete. Du kommer också att ha ett mycket nära samarbete med Servicedeskens Supervisor.

Som Incident Manager arbetar du också i din process som analyst men även regelbundet som analyst i requestprocessen. Det innebär att du registrerar ärenden/beställningar och löser dem eller lägga dem vidare till någon annan supportgrupp som kan lösa dem.

Du tillhör också objektet ITSM, enligt PM3 ramverket, och där har vi samlat våra processledare och systemförvaltaren för vårt ärendehanteringssystem Ivanti. När det gäller utveckling arbetar vi agilt med verktyget DevOps.

Som Incident Manager deltar du också i olika samarbetsgrupper, på leverantörsuppföljningar och i projekt när det finns behov.

Kvalifikationer
Du ska ha systemvetarexamen eller alternativt annan arbetslivserfarenhet som vi bedömer motsvarande.

För att passa och trivas i denna tjänst så behöver du tycka om ständiga förändringar och vilja arbeta framåt, vara positiv och ha en god överblick över hela vårt arbetsområde med många bollar i luften.
Du måste vara serviceinriktad, stresstålig och ha ett driv att vilja utvecklas och samarbeta med andra.
Eftersom arbetet ibland också innebär att man ska förevisa statistik eller lära ut nya delar i processen eller i verktyget bör du vara duktig på att dokumentera och på ett pedagogiskt sätt kunna prata inför grupper.

Personliga egenskaper:
  • Ansvarstagande och kommunikativ
  • Systematisk och strukturerad
  • Samarbetsvillig och prestigelös
  • Kundorienterad
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Meriterande:
  • Arbetat efter ITIL-ramverket
  • Supporterfarenhet inom IT, telefoni och Microsoft 365
  • Goda kunskaper om och erfarenhet av kommunal verksamhet
  • Arbetat agilt när det gäller utveckling
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättning av tjänsten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Mer info
Område Karlstad
Yrkesroll Data & IT, Support
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Karlstads Kommun
Hemsida https://karlstad.varbi.com
Sista ansökningsdag 16 maj 2021 (9 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Karlstads kommun är en av Värmlands största arbetsgivare, med mer än 7 000 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans skapar vi bra dagar för Karlstadsborna och hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi tar hand om barn och äldre, smyckar staden med blommor, ordnar meningsfulla fritidsaktiviteter, ger värdefull utbildning, levererar värme, behandlar ansökningar samt planerar och bygger så att fler ska få plats och trivas i vår kommun. Hos oss får du stolta kollegor som med äkta arbetsglädje utvecklar Karlstad långsiktigt och hållbart. Över 90 000 Karlstadsbor är beroende av vårt arbete.