Integrationsspecialist/förvaltare

Integrationsspecialist/förvaltare

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

IT-avdelningen söker en integrationsspecialist/förvaltare
Vi på Karlstads kommun IT är mitt i en spännande utvecklingsresa inom integration.
Vår ambition är att tillsammans etablera ett nytt arbetssätt och förvaltning där du kommer få vara med från början. Vi kommer implementera en ny integrationsplattform där API management och integrationsstyrning är tydliga delar.

IT-avdelningen består av nära 45 medarbetare som tillsammans sköter kommunens gemensamma IT-infrastruktur och levererar IT-tjänster till alla verksamheter. Samtidigt som vi i vardagen levererar, ger support, underhåller och utvecklar våra IT-tjänster så är vi en viktig partner till kommunens verksamhetsutveckling med digitalisering som stöd.

Som vår integrationsspecialist så kommer du jobba i en dynamisk miljö med den senaste tekniken Microsoft kan erbjuda. Du är van att fånga och dokumentera kundens kravbild, driva workshops, skapa och rekommendera kundlösningar samt hantera kundförväntningar.

Du kommer vara ett stöd och hjälpa vår verksamhet att utveckla integration och realisera nya krav och önskemål, ofta i samverkan med våra leverantörer.

Arbetsuppgifter
I uppdraget ingår följande arbetsuppgifter
  • Medverka i framtagandet av förvaltningsplan/underhållsplan
  • Fånga upp verksamheternas behov och samverka för att realisera dessa i tjänster
  • Leda utvecklingsuppdrag och kravställning gentemot våra leverantörer
  • Leda och delta i utvecklingsarbetet som utförs inom området och utmana befintliga arbetssätt och metoder
  • Delta i arbetet med att implementera API Management
  • Ansvara för förvaltning av BizTalk och Nodinite
  • Ansvara för integrationsloggningen samt loggningspolicy
  • Förvalta, felsöka och följa upp kommunens integrationslösningar
  • Vara delaktig i det dagliga arbetet kring förvaltningsobjektets tjänster
  • Upprätthålla och kvalitetssäkra dokumentation
  • Arbeta med samordning inom arbetsgruppen, samt med angränsande förvaltningsobjekt och externa leverantörer
  • Bidraga till ett öppet arbetsklimat och ett väl fungerande team
  • Vara öppen för förändringar och hänga med i den höga utvecklingstakt Microsoft har
Över tid kan förvaltningsansvaret ändras utifrån kommunens behov av nya digitala tjänster.

Kvalifikationer
Vi söker dig som
  • har högskoleutbildning inom IT-området, alternativt har du eftergymnasial eller annan utbildning förvärvad i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt.
  • har erfarenhet av integrationsplattform, exempelvis BizTalk server eller Azure Integration Components.
  • har erfarenhet av att leda uppdrag/projekt då det ingår i rollen att självständigt planera och följa upp eget samt gruppens arbete
  • har samarbetsvilja och god kommunikativ förmåga samt skicklighet i att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Meriterande
  • Arbete som utvecklare, gärna runt systemintegration, förståelse av processer
  • Dokumenterad erfarenhet av programmeringsspråk som exempelvis C#, SOAP- och Rest-tjänster samt kunskap om xml och JSON.
  • Intresse och engagemang i att förstå processer.
  • God analytisk förmåga (analysera resultat och återanvändbara lösningar).
  • God förmåga att samarbeta med andra och skapa nätverk
  • Förmåga att arbeta självständigt, planera och följa upp eget arbete
  • Erfarenhet av att arbeta med förvaltningsmodellen pm3
  • Erfarenhet från offentlig verksamhet
  • Erfarenhet av förvaltning inom IT
  • Erfarenhet av moln- och tjänsteorienterad arkitektur
  • Erfarenhet av API- management och API design
  • Erfarenhet av agilt arbetssätt
Personliga egenskaper
Du förväntas kunna agera självständigt och resultatinriktat i såväl utveckling som förvaltning och kan hantera flera parallella uppgifter. Ska kunna arbeta med förbättringar inom både teknik och arbetssätt och ha god förmåga till problemlösning och felsökning.

Som person är du kommunikativ, strukturerad, har god samarbetsförmåga och social kompetens och ett stort driv av att utvecklas. Du är nyfiken på ny teknik, tar gärna egna initiativ och trivs med att arbeta i team där du delar med dig av din kunskap. Du räds inte nya utmaningar och tycker om att ha kundkontakt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Mer info
Område Karlstad
Yrkesroll Fastighet, Förvaltare, Data & IT, Systemadministration
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Karlstads Kommun
Hemsida https://karlstad.varbi.com
Sista ansökningsdag Idag (0 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Karlstads kommun är en av Värmlands största arbetsgivare, med mer än 7 000 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans skapar vi bra dagar för Karlstadsborna och hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi tar hand om barn och äldre, smyckar staden med blommor, ordnar meningsfulla fritidsaktiviteter, ger värdefull utbildning, levererar värme, behandlar ansökningar samt planerar och bygger så att fler ska få plats och trivas i vår kommun. Hos oss får du stolta kollegor som med äkta arbetsglädje utvecklar Karlstad långsiktigt och hållbart. Över 90 000 Karlstadsbor är beroende av vårt arbete.