Kompetensmäklare till Näringslivsenheten

Kompetensmäklare till Näringslivsenheten

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!

Är du intresserad av förhållandena på arbetsmarknaden, olika utbildningsalternativ och vill arbeta med matchning mellan näringsliv och utbildningsväsendet? Då är du kanske den vi söker till rollen som kompetensmäklare till Karlstad kommun.

Beskrivning
Rollen som kompetensmäklare ligger inom avdelningen för Näringsliv och turism. Avdelningen arbetar för att Karlstad ska vara en attraktiv stad att bo, uppleva, verka och utvecklas i.

Tillsammans har vi en bred kompetens inom de tre grenarna; näringsliv, universitet och turism och gemensamt ska vi bidra till att vi blir fler Karlstadsbor. Du kommer att vara en del i en enhet och dina närmaste medarbetare blir bland andra näringslivsutvecklare och näringslivsstrateg.

Arbetsuppgifter
Som kompetensmäklare arbetar du som strateg inom kompetensförsörjningsfrågor relaterat till näringslivet tillsammans med övriga frågor inom näringsliv och näringslivsutveckling. Du identifierar och analyserar diverse kompetens- och utbildningsbehov samt jobbar aktivt med behovsinventeringar. Som kompetensmäklare är du spindeln i nätet som arbetar för att säkra och bidra till företagens kompetensförsörjning. Det innebär att du i rollen kommer vara en viktig länk mellan företag, myndigheter, utbildningsanordnare och både befintliga samt framtida utbildningar.

Tillsammans med övriga medarbetare inom näringslivsenheten arbetar du för att möjliggöra att nya företag skapas, att redan befintliga företag kan utvecklas men också med att attrahera nya företag att etablera sig i kommunen. Att driva projekt och utvecklingsfrågor både internt och externt samt att jobba med kommunens event och aktiviteter för företagare och näringsliv är andra delar i ditt uppdrag.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utbildning med relevant inriktning eller har arbetat och samlat erfarenheter inom en eller flera olika områden såsom verksamhetsutveckling, kompetensförsörjning, arbetsmarknad och/eller personalfrågor.

För att lyckas i rollen behöver du ha tillräcklig kompetens för att kunna skapa, driva och delta i olika former av nätverk samt ha personliga egenskaper och färdigheter för att skapa förtroende ute bland olika sorters verksamheter såsom myndigheter, företag, ideella föreningar, studieförbund och olika typer av utbildningsanordnare.

Du har god kännedom om näringslivet och arbetsmarknadens villkor och vi ser gärna att du har någon form av erfarenhet av process-eller projektledning. Har du tidigare arbetat med kompetensförsörjningsfrågor och arbetat inom den offentliga sektorn ser vi det som meriterande.

Vi värdesätter dina personliga egenskaper högt och ser det som självklart att du tycker om att ge service och är genuint intresserad i näringslivsfrågor. Du är nyfiken, engagerad och kreativ samtidigt som du är driven och strukturerad i att genomföra dina arbetsuppgifter. Dina kontakter externt och internt kräver att du är genuint bra på att kommunicera, både i tal och skrift. Du är bra på att bygga hållbara relationer och du har ett marknadsorienterat förhållningssätt där relationsskapande aktiviteter försett dig med ett stort kontaktnät inom Karlstadsregionens näringsliv.

Vad erbjuder Karlstad kommun?
Som anställd i Karlstads kommun finns en rad förmåner. Du har bland annat möjlighet att hyra kommunens stuga i Sälen eller nyttja vår semesteranläggning på västkusten till ett bra pris, semesterdagsväxla till extra lediga dagar, ta bruttolöneavdrag för personalbil, personalcykel, eller för att löneväxla till pension.

Kommunens eget friskvårdscenter heter Haga Motion och är öppet för alla anställda i koncernen. Här finns styrketräning, spinning, gympa, cirkelträning, massage med mera. Förutom friskvårdsbidrag erbjuder också Karlstads kommun alla anställda möjligheten att delta i olika motionslopp.

Inom Karlstad kommun har du möjlighet till distansarbete under del av din tjänst.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.
Mer info
Område Karlstad
Yrkesroll Organisation & ledning, Projektledare
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Karlstads Kommun
Hemsida https://karlstad.varbi.com
Sista ansökningsdag 8 dec 2022 (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Karlstads kommun är en av Värmlands största arbetsgivare, med mer än 7 000 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans skapar vi bra dagar för Karlstadsborna och hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi tar hand om barn och äldre, smyckar staden med blommor, ordnar meningsfulla fritidsaktiviteter, ger värdefull utbildning, levererar värme, behandlar ansökningar samt planerar och bygger så att fler ska få plats och trivas i vår kommun. Hos oss får du stolta kollegor som med äkta arbetsglädje utvecklar Karlstad långsiktigt och hållbart. Över 90 000 Karlstadsbor är beroende av vårt arbete.