Säkerhetskoordinator – intern säkerhet och trygghetsutveckling

Säkerhetskoordinator – intern säkerhet och trygghetsutveckling

Du kommer att arbeta med varierande uppgifter för att samordna och utveckla medlemskommunerna Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors säkerhets- och trygghetsarbete. Du blir en viktig del i utvecklingen av ett systematiskt säkerhets- och trygghetsarbete som involverar kartläggning, analys, genomförande och uppföljning. Du kommer även att samordna kommunens arbete med Polismyndigheten, med t ex medborgarlöften och lägesbilder över trygghetsutvecklingen. I uppdraget ingår att samordna, stödja och utveckla medlemskommunernas interna säkerhetsarbete. Du ska vara en resurs för kommunledning, chefer och förvaltningar samt förtroendevalda. Du kommer att ha ett brett fokus på internt skydd, personsäkerhet, bevakning/kommunväktare. I arbetet ingår bland annat att arbeta fram analyser, rutiner och att genomföra utbildningar. Du kommer att vara ett stöd till chefer och medarbetare vid händelser exempelvis skadegörelse, hot eller våld. I ditt arbete kommer du att ha många kontakter med både kommunledningen, ansvariga politiker och kommunens olika verksamheter. Du kommer också att delta i avdelningens övriga säkerhetsarbete.

Kvalifikationer
Du ska ha högskole- eller universitetsutbildning gärna med inriktning säkerhet, beteendevetenskap, alternativt annan eftergymnasial utbildning som bedöms relevant för tjänsten. Du har mångårig erfarenhet av att delta i och leda projekt- och utvecklingsarbeten i större organisationer. Det är meriterande om du har erfarenhet från kvalificerat arbete med säkerhet och trygghet. Det är också meriterande om du har tidigare erfarenhet från kommunal verksamhet. Arbetet ställer krav på att du har stor vana av att arbeta självständigt men även tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Du har god analytisk förmåga och är strukturerad i ditt arbete. Eftersom arbetet är förenat med många kontakter i kommunerna ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Mer info
Kontaktperson Maria West
Telefon 054-540 28 02
Område Karlstad
Yrkesroll Säkerhet & Skydd
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 24 mars (2 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser där. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod. Vi söker nu säkerhetskoordinator inom området intern säkerhet och trygghetsutveckling. Tjänsten är organiserad på säkerhetsavdelningen. Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd, trygghet, försäkringssamordning och krisberedskap. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut.