Enhetschef Hemtjänsten

Enhetschef Hemtjänsten

Om arbetsplatsen
Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd åt äldre och personer med funktionsnedsättning. På förvaltningen arbetar omkring 2 000 medarbetare inom vårdboende, hemtjänst, trygghetsboende, hälso- och sjukvård, funktionsstöd, samt på vårt biståndskontor.

Inom hemtjänstens verksamhetsområde har ett stort och omfattande utvecklingsarbete skett de senaste åren som inneburit att både ekonomi och verksamhet utvecklats i en positiv riktning. Vi söker nu en enhetschef till hemtjänsten i Molkom och Väse som vill vara med i det fortsatta utvecklingsarbetet av en mer modern och attraktiv hemtjänst för både kund och medarbetare.

Hemtjänstens verksamhetsområde består av nio hemtjänstenheter, bemanningsenhet, nattenhet, larm- och service samt en administrativ stab. Som enhetschef utgår man från ett gemensamt kontor i centrala Karlstad.

Karlstad kommun erbjuder individuell handledning och gedigen chefsutbildning till alla chefer.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef inom hemtjänsten ansvarar du för att insatserna som utförs är av god kvalité, för en ekonomi i balans samt en god arbetsmiljö. Du har det operativa ansvaret för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål. Hemtjänstenheten består av ca 30 medarbetare och arbetet sker i nära samarbete med gruppledare på enheten, övriga medarbetare och chefer. Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning. Du ansvarar för att stärka och motivera medarbetarna och fånga upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Genom ditt kommunikativa ledarskap så skapar du förutsättningar för medarbetarna att vara delaktiga, ta ansvar och känna arbetsglädje. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar.

Du ingår i verksamhetens ledningsteam.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom det sociala området eller annan likvärdig examen som vi bedömer relevant i förhållande till uppdraget. Det är meriterande om du har ledarerfarenhet från liknande verksamhet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och dina ledaregenskaper, vilket innebär att du utövar ditt ledarskap i linje med förvaltningens- och verksamhetens värdegrund. Du bedriver ett kommunikativt och nära ledarskap och har förmågan att entusiasmera, motivera och skapa förtroendefulla relationer med dem du möter i ditt arbete. Vidare är du en driven och kreativ person som arbetar för att uppnå mål och resultat.

Då verksamheten bedrivs på geografiskt spridda ställen i kommunen är b-körkort ett krav.



Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Mer info
Kontaktperson Marita Taserud
Telefon 054-540 57 09
Område Karlstad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Hälsa & Sjukvård, Vård & Omsorg
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 18 aug 2019 (1 dag kvar)

Om arbetsgivaren

Karlstads kommun ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, men också för samhällsplanering, renhållning, individ- och familjeomsorg, miljö, kultur, fritid med mera. Över 87 000 medborgare är beroende av vårt arbete.