Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

Om arbetsplatsen
Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet. Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd åt äldre och personer med funktionsnedsättning. På förvaltningen arbetar omkring 2 000 medarbetare inom vårdboende, hemtjänst, trygghetsboende, hälso- och sjukvård, funktionsstöd, samt på vårt biståndskontor.

Arbetsuppgifter
Som anhörigkonsulent är din viktigaste uppgift att ge stöd till anhöriga som stödjer, hjälper eller vårdar en närstående. I arbetsuppgifterna ingår att hålla inledande samtal, enskilda stödsamtal, vägledning, planera och leda anhöriggrupper, anordna och hålla i utbildning och delta i utvecklingen av anhörigstödet. Du är en viktig del i teamet anhörigstöd och företräder anhörigstödet som helhet. En annan viktig samarbetspart är förvaltningens demensteam. I arbetet ingår mycket kontakter och samordning samt stöd till verksamheten i anhörigfrågor, kontakter och samarbete med andra vårdgivare och olika intresseorganisationer.

Kvalifikationer
Du är socionom, arbetsterapeut, sjuksköterska eller annan utbildning som kan bedömas som likvärdig. Erfarenhet av att ha arbetat med målgruppen personer med demenssjukdom och deras anhöriga är ett krav. Tidigare erfarenhet från arbetsområdet med anhörigstöd är meriterande. Har du erfarenhet av samtalsmetodik och att leda grupper är det ytterligare ett plus. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du har en god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt. Du tycker om att driva utveckling och har gärna en pedagogisk förmåga. Bra bemötande och stor förmåga till samarbete är en förutsättning för det arbete som ska bedrivas. Samtidigt ska du organisera och planera ditt arbete, ta egna initiativ och kunna arbeta självständigt. Du får ansvar för ett viktigt och angeläget område med många utmaningar. Du får samarbeta med ett härligt gäng kollegor på en arbetsplats med mycket omtanke, glädje och skratt. Du får regelbunden handledning och det finns utrymme för egen utveckling. Körkort är ett krav då våra kunder finns i hela kommunen.

Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Mer info
Kontaktperson Maria Hasslid
Telefon 054-540 58 82
Område Karlstad
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Vård & Omsorg
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 15 dec 2019 (8 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Karlstads kommun ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, men också för samhällsplanering, renhållning, individ- och familjeomsorg, miljö, kultur, fritid med mera. Över 87 000 medborgare är beroende av vårt arbete.