Produktchef för Heineken

Produktchef för Heineken

Heineken är världens största premiumöl och ett av de strategiska varumärkena i Spendrups ölportfölj. Heineken har idag globala samarbeten med både Formula 1 och UEFA Champions League och har under de senaste åren växt kraftigt och är ett av Sveriges i särklass starkaste internationella premiumvarumärken. Ett varumärke med ett stort aktivitetstryck i alla våra inhemska försäljningskanaler och i media.

Arbetsbeskrivning

Som Produktchef Heineken ansvarar du för att tillvara ta och bygga långsiktiga värden i varumärket genom upprättande och implementering av en långsiktig varumärkesstrategi, lokal anpassning av Heinekens internationella varumärkesplattform och marknadsaktiviteter, uppföljning och aktivering mot avtalsmålsättningar, budgetering, osv.

I ansvaret kommer ett strategiskt ansvar för ytterligare varumärke/en att ingå.

Du kommer att ingå i team partners, ett dynamiskt team som tillsammans ansvarar för alla våra partnervarumärken inom alla dryckeskategorier (bortsett från vin och sprit). I teamet hjälper och stöttar vi varandra inom olika områden. Vilket innebär att du vid behov och när det finns utrymme, temporärt kan kliva in och stötta andras varumärken. I teamet ingår marknadschef och produktchefer.

Du kommer att upprätta varumärkesplaner och vara ytterst ansvarig för aktivitetsplaner. Du kommer att initiera och leda olika interna och externa projekt. Du tar ansvar för att genomföra, analysera och applicera marknadsanalyser. Du har täta och löpande kontakter/planering/rapportering/resor med huvudmans internationella kontaktpersoner.

Du rapporterar direkt till marknadschefen.

Huvudsakliga ansvarsområden:
  • Utveckling och implementering av årlig varumärkes -och marknadsplan
  • Budgetansvarig inom ramen för varumärkesbudget
  • Kravställare gentemot byråerna och tillika ansvarig för genomförandet inom flera discipliner (medieköp, reklam, design, PR mm)
  • Brief, planering samt godkännande av kampanjer
  • Löpande partnersamarbeten inkluderat produktsponsring och sampling mm
  • Aktivera och maximera rättigheterna inom stora sponsrat kopplat till musik och sport
  • Månatlig uppföljning och rapportering av varumärkets marknadsprestation, samtliga marknadsinitiativ och varumärkets hälsa
Kvalifikationer och personliga egenskaper
  • du är utbildad civilekonom eller motsvarande, med inriktning mot marknadsföring
  • du har minst fyra års arbetslivserfarenhet från marknadsföring av snabbrörliga konsumentvaror som produktchef för ledande varumärken, samt erfarenhet av att självständigt driva och koordinera kampanjer och aktiviteter
  • du har erfarenhet från kommunikationsutveckling i samtliga kanaler med spets inom digitala och sociala medier
  • vi ser gärna att du har internationella erfarenheter i studie- eller jobbsammanhang.
Det är meriterande om du har erfarenhet inom affärsområdena Systembolaget och Restaurang, samt ansvar och aktivering av sport och festivalrättigheter. Tidigare erfarenhet från samarbeten med internationella huvudmän är självklart meriterande.

Som person är du självgående, driven, engagerad, analytisk, strukturerad, noggrann och stresstålig. Du är van vid och tycker om självständigt arbete och är samtidigt en utpräglad prestigelös lagspelare som är bra på att skapa relation. Att tänka strategiskt och affärsmässigt är naturligt för dig. Du är en mycket god kommunikatör med förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Vi ser gärna att du är utåtriktad och intresserad av utelivet, ett krav är att du kommer att vara med operativt på fältet i arbetet med varumärket. För att kunna förstå och nå vår unga målgrupp tror vi det är viktigt att du är intresserad av trender och mode, uteliv, musik och är världsvan. Mycket goda kunskaper i engelska är en självklarhet.

Din ansökan

Vi tar tacksamt emot ditt CV samt personliga brev där du beskriver dina kompetenser, erfarenheter och resultat på ett utförligt sätt. Vi kommer att gå igenom ansökningarna efter hand och intervjuer kommer ske löpande.

Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser vill vi uppmärksamma sökande att slutkandidater efter sitt godkännande kommer att omfattas av en bakgrundskontroll.

Samtliga tjänster på Spendrups omfattas av kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc. De avtal vi går under är Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Livsmedelsarbetareförbundet.

Sista ansökningsdag: 2 februari 2020

Tillträdesdag: Enl. överenskommelse

Varaktighet/arbetstid: Tillsvidare/Heltid

Placeringsort:

För mer information om tjänsten: Victoria Blomquist HR-specialist, rekrytering, tel: 08 128 91 702

Spendrups vision är att vara ett bryggeri i världsklass. Det innebär att vi stolt vill kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Vår mission är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion skapa smakupplevelser och relationer i världsklass. Som medarbetare på Spendrups har du en viktig roll i vår gemensamma strävan mot världsklass och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.

Välkommen in!
Nyckelord: Brand manager, Craftbeer, ölportfölj, beer, Strategi, marknadsföring.
Mer info
Område Huddinge
Yrkesroll Organisation & ledning, Produktchef
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 2 feb 2020 (12 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har cirka 1000 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.