Brand Manager till vår internationella ölportfölj

Brand Manager till vår internationella ölportfölj

Spendrups team partners söker nu en passionerad, energirik och driven brand manager till vår internationella ölportfölj, som innehåller många gobitar för dig som tycker att dryck i allmänhet men öl i synnerhet är riktigt kul (och gott)!

Med en växande portfölj av starka varumärken, ser vi möjligheten att utöka teamet med en ny Brand Manager. Som Brand Manager erbjuds du en spännande, utvecklande roll som innebär ett övergripande ansvar för varumärken från några av våra största internationella partners.

Teamet som helhet ansvarar för alla Spendrups internationella varumärken. Teamet säkerställer en konkurrenskraftig och stark portfölj genom att utveckla och driva lönsam tillväxt av utvalda internationella varumärken, så som Heineken, Schweppes, Miller, Krusovice, SOL, Sapporo, Firestone Walker för att nämna några.

Arbetsbeskrivning

Som Brand Manager för vår internationella ölportfölj ansvarar du för att tillvarata och bygga långsiktiga värden i portföljens varumärken genom upprättande och implementering av en långsiktig varumärkesstrategi, lokal anpassning av varumärkenas internationella varumärkesplattformar samt marknadsaktiviteter, uppföljning och aktivering mot avtalsmålsättningar, budgetering, osv.

Du kommer att upprätta varumärkesplaner och vara ytterst ansvarig för aktivitetsplaner. Du kommer att initiera och leda olika interna och externa projekt. Du tar ansvar för att genomföra, analysera och applicera marknadsanalyser. Arbetet innebär tät och löpande kontakt/planering/rapportering/resor med huvudmans internationella kontaktpersoner.

Du kommer att ingå i Team partners, ett dynamiskt team som tillsammans ansvarar för alla våra partnervarumärken inom alla dryckeskategorier (bortsett från vin och sprit). I teamet hjälper och stöttar vi varandra inom olika områden. Detta innebär att du, vid behov och när det finns utrymme, temporärt kan kliva in och stötta andras varumärken. I teamet ingår marknadschef och Brand Managers,. Som Brand Manager rapporterar du direkt till marknadschefen.

Huvudsakliga ansvarsområden:
  • Utveckling och implementering av årlig varumärkes- och marknadsplan
  • Budgetansvarig inom ramen för varumärkesbudget
  • Kravställare gentemot byråerna och tillika ansvarig för genomförandet inom flera discipliner (medieköp, reklam, design, PR mm)
  • Brief, planering samt godkännande av kampanjer
  • Löpande partnersamarbeten inkluderat produktsponsring och sampling mm
  • Månatlig uppföljning och rapportering av varumärkets marknadsprestation, samtliga marknadsinitiativ och varumärkets hälsa
Kvalifikationer och personliga egenskaper
  • Du är utbildad Civilekonom eller motsvarande, med inriktning mot marknadsföring
  • Troligtvis har du ca 2-4 års arbetslivserfarenhet som Brand Manager/Junior Brand Manager för ledande varumärken inom FMCG, samt erfarenhet av att självständigt driva och koordinera kampanjer och aktiviteter
  • Erfarenhet från kommunikationsutveckling i samtliga kanaler med spets inom digitala och sociala medier
  • Vi ser gärna att du har internationella erfarenheter i studie- eller jobbsammanhang
  • Det är meriterande om du har erfarenhet inom affärsområdena Systembolaget och Restaurang
  • Tidigare erfarenhet från samarbeten med internationella huvudmän är självklart meriterande
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är en självklarhet
Som person är du självgående, driven, engagerad, analytisk, strukturerad, noggrann och stresstålig. Du är van vid och tycker om självständigt arbete och är samtidigt en utpräglad och prestigelös lagspelare som är bra på att skapa relation. Att tänka strategiskt och affärsmässigt är naturligt för dig. Du är en mycket god kommunikatör med förmåga att skapa engagemang och delaktighet.

Vi ser gärna att du är utåtriktad och intresserad av utelivet, ett krav är att du kommer att vara med operativt på fältet i arbetet med varumärket. För att kunna förstå och nå vår unga målgrupp tror vi det är viktigt att du är intresserad av trender och mode, uteliv, musik och är världsvan.

Din ansökan:
Vi tar tacksamt emot ditt CV samt personliga brev där du beskriver dina kompetenser, erfarenheter, personlighet samt motiverar varför är du rätt person för denna tjänst. Då urval och intervjuer sker löpande ber vi dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt!

Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser på Spendrups vill vi uppmärksamma sökande att slutkandidater efter sitt godkännande kommer att omfattas av en bakgrundskontroll.

Samtliga tjänster på Spendrups omfattas av kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc. De avtal vi går under är Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Livsmedelsarbetareförbundet.

Sista ansökningsdag: 25 mars

Placeringsort: Vårby, Stockholm

För mer information om tjänsten: Victoria Blomquist - 073 988 57 51

Spendrups vision är att vara ett bryggeri i världsklass. Det innebär att vi stolt vill kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Som medarbetare på Spendrups har du en viktig roll i vår gemensamma strävan mot våra mål och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.

Välkommen in!

Nyckelord: Varumärke, brand manager, öl, marknadskommunikatör, varuportfölj, team partners.
Mer info
Område Huddinge
Yrkesroll Organisation & ledning, Produktchef, Marknadsföring
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 25 mars (6 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har cirka 1000 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.