LSS-handläggare

LSS-handläggare

Om arbetsplatsen
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.

På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 3000 medarbetare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

Nu utökar vi och söker dig som vill bidra till vårt viktiga uppdrag som LSS-handläggare. Du kommer att sitta i trevliga lokaler på Maria Park, Carl Westmans allé 5.

Arbetsuppgifter
Myndighetsenheten handlägger ansökningar utifrån Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag.

Att arbeta som LSS- handläggare hos oss innebär att utreda behov, besluta och följa upp behov av insatser enligt LSS. Att arbeta enligt LSS innebär ett stramt regelverk varför handläggarna förväntas kunna balansera tjänstemannarollens krav på bemötande och juridisk tillämpning.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att ta emot nyansökningar, följa upp befintliga insatser, dokumentera, fatta beslut och vägleda personer utifrån deras behov. Arbetet innebär mycket kontakt med de enskilda kunderna samt samarbete med kollegor, anhöriga/företrädare samt andra aktörer inom verksamhetsområdet. Arbetet kräver bra juridisk förståelse.

Vi erbjuder en rökfri arbetsmiljö, kontinuerlig handledning av jurist och vi har ett generöst friskvårdsbidrag för våra anställda.

Välkommen med din ansökan. Vi tillämpar löpande rekrytering.

Kvalifikationer
För att gå vidare i rekryteringsprocessen vill vi att du har adekvat högskoleutbildning, socionomutbildning, eller annan utbildning som kan bedömas som likvärdig.
God kunskap om myndighetsutövning och körkort B. Meriterande om du arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare. Vi söker dig med djup juridisk förståelse och god erfarenhet av offentlig förvaltning. Vi ser gärna att du har en viss juridisk grundkompetens.

Du ska kunna känna dig trygg i datorbaserad dokumentation, Procapita, och ha vana att skriva utredningar etc.

Vi söker dig som är positiv, initiativrik, har god kommunikativ förmåga och bra samarbetsförmåga. Du kan hantera arbetssituationer med integritet och omdöme samt kan arbeta självständigt.

Därför måste du kunna skapa trygghet, vara mästare på möten, vara kreativ och modig och se till helheten.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Myndigheten kan komma att använda sig av personlighetstest i rekryteringen.

Övrigt
Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare.

Innan anställning kommer vi att begära att du lämnar utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister 9 §, enskild person, PM 442.3 (15-11-16) i oöppnat kuvert.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-693 693.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Mer info
Kontaktperson Nicolas Ferreira
Telefon 042-10 56 59
Område Helsingborg
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Vård & Omsorg
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 23 okt 2019 (4 dagar kvar)