Varumärkesstrateg - Öresundskraft

Varumärkesstrateg - Öresundskraft

Ett starkt varumärke är en av Öresundskrafts största tillgångar och en nödvändighet för att lyckas med målsättningen att vara en ledande modern aktör för hållbara och smarta lösningar inom energi och kommunikation. Vi vet att ett starkt varumärke inte sker av en slump utan kräver strukturerat och målmedvetet arbete på en övergripande nivå.

Vi söker nu en Varumärkesstrateg med ansvar för Öresundskrafts övergripande varumärkes- och kommunikationsstrategi.

Som Varumärkesstrateg blir du en av tre i det nya teamet Corporate Communication och tillsammans med rollerna Press och Internkommunikation ansvarar du för att ramverk och riktlinjer kring hur Öresundskraft ska kommunicera med omvärlden finns på plats och ständigt utvecklas.

Enheten har också ansvar för upphandlingar och relationer med partners/leverantörer inom området. Ansvaret omfattar kommunikation som inte har direkt koppling till affärerna som t ex PR, Public Affairs, CSR/Hållbarhet, VD/ägare, kris etcetera samt intern kommunikation kopplat till företagskultur, strategi och förändringsledning.

Funktionen planerar och genomför event och kommunikationsaktiviteter som förväntas av våra ägare eller arrangeras för våra medarbetare. Vidare driver funktionen, samt är sammankallande/ordförande för, det virtuella kompetenscentret "Marknad- och Kommunikation" där gemensamma varumärkes- och kommunikationsfrågor drivs.

Tjänsten är placerad i Helsingborg och du rapporterar till HR chefen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
  • Underhåll och utveckling av Öresundskrafts varumärkesstrategi
  • Underhåll, styrning och utveckling av grafisk profil
  • Upphandlingar av byråer och partners för all marknadsföring och kommunikation
  • CSR - och sponsringsarbete i samarbete med affärerna
  • Varumärkesskydd och domänregistreringar
  • Riktlinjer för events samt framtagning av basmaterial
  • Genomförande av koncerngemensamma events (t ex Bolagsdagen, Hbg Talks, Drömljus, Hbg Mashup)
  • Varumärkesundersökningar
Kvalifikationer
Du har för uppdraget relevant högskole- eller universitetsexamen och tidigare erfarenhet av varumärkesprofilering. Har du erfarenhet av strategiskt varumärkesarbete i en bransch i stark förändring så är det starkt meriterande.

Du är en grym kommunikatör som har stora öron och är bra på att skapa en härlig atmosfär mellan olika intressenter. Genom din kreativitet, taktkänsla och prestigelöshet så tar du dig fram i organisationen. Du brinner för ditt uppdrag att få Öresundskraft att uppfattas som den ledande och moderna aktören inom energi och kommunikation, som vi faktiskt är. För detta krävs att du är modig och inspirerande, drivs av eget ansvar och tycker om att ha roligt på jobbet.

Inkludering i arbetslivet är en självklarhet för oss och Öresundskraft vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Kontakt
Tycker du att varumärkesbyggande är det roligaste man kan jobba med, och dessutom vill bidra till vårt visionsarbete som den smarta och hållbara staden ser vi fram emot en ansökan från dig!

I denna rekrytering samarbetar vi med Badenoch & Clark. Frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen besvaras av rekryteringskonsult Pernilla Börjesson, mail: pernilla.borjesson@badenochandclark.se, telefon: 020 15 18 18.

Vi jobbar med ett löpande urval och sista ansökningsdagen är den 12 november.

Välkommen med din ansökan!
Mer info
Kontaktperson Pernilla Börjesson
Telefon 020-15 18 18
Område Helsingborg
Yrkesroll Marknadsföring, PR & Kommunikation
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Badenoch & Clark AB
Hemsida http://www.badenochandclark.se/
Sista ansökningsdag Idag (0 dagar kvar)