Trafik- och informationsledningschef för det nationella nätet till Arriva

Trafik- och informationsledningschef för det nationella nätet till Arriva

I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 900 medarbetare, 900 bussar, 150 tåg och 90 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt - dygnet runt - fram och tillbaka
Arriva Sverige är en del av Europas största koncern för persontrafik - Deutsche Bahn. Det gör det möjligt för oss att kombinera det mindre företagets snabba anpassningsförmåga med stabiliteten och kunskapen hos det stora moderbolaget. Vi uppfattar oss som en seriös utmanare på den svenska kollektivtrafikmarknaden med ambitionen att kontinuerligt vinna nya marknadsandelar. Det åstadkommer vi genom att alltid se möjligheterna till nya innovativa lösningar som får ännu fler människor att resa kollektivt.
Hoppas att du vill vara med på vår resa.

Till Pågatågens och Östgötapendelns driftcenter i Helsingborg söker vi en engagerad chef för trafik- och informationsledningen.

Är du en erfaren chef som trvis med att arbeta i händelsernas centrum? Då kan möjligheten som chef för trafik- och informationsledningen för Pågatåg och Östgötapendeln vara precis rätt jobb för dig. Du blir del av ett stabilt, förbättringsinriktat och värderingsstyrt företag som bidrar till att fler reser kollektivt. Vi ser mycket fram emot din ansökan!

Vad vi erbjuder dig!

För många tusen skåningars och östgötars vardag är Pågatågen och Östgötapendeln en självklar del. Som trafik- och informationsledningschef på Arriva får du möjligheten att ansvara för ett kompetent, ansvarstagande och levererande team som tillsammans strävar efter en optimerad trafik- och informationsledning för Pågatåg och Östgötapendeln. På Arriva arbetar vi enligt våra värderingar One Arriva, Doing the right thing, Great customer experience och Thinking beyond. Som chef hos oss kommer du ges möjligheten att utvecklas i ditt ledarskap.

Dina framtida arbetsuppgifter

Genom vårt driftcenter har vi samordnat våra samarbetspartners för att säkra ett effektivt flöde där vi alltid har kunden i fokus. Det innebär att vi här praktiskt kan optimera det dagliga flödet kring fordonsunderhåll, stationsunderhåll och ersättningsbussar.

Trafik- och informationsledningen är en kritisk verksamhet som dagligen kräver snabba och välövervägda beslut då förändringar i trafikflödet kan uppstå dagligen och ofta akut. Det kan innefatta underhåll av fordon liksom kritiska bemanningsfrågor. Som chef är du spindeln i nätet och interagerar med många interna och externa kontaktytor. I teamet som du leder finns 24 kompetenta medarbetare samt reserver som trafikledare, personalledare, fordonsledare, informationsledare samt skiftledare. Det är du som leder och utvecklar dessa medarbetare genom ett individanpassat och coachande ledarskap.

I rollen ingår att:
  • ansvara för din personals arbetsmiljö
  • optimera den dagliga verksamheten på trafik- och informationsledningen
  • ansvara för att trafiken levereras säkert och pålitligt
  • ansvara för att fordon styrs och planeras enligt fastställda intervaller för underhåll
  • säkerställa att en hög störnings- och krisberedskap upprätthålls
  • ansvar för att utarbeta och förbättra rutiner och processer
  • uppföljning och rapportering kring nyckeltal gällande leverans av trafik
Du kommer även att vara en del av driftområdesledningen och rapportera till driftchefen. Tjänsten är placerad på Raus i Helsingborg. Beredskap kan komma att ingå i tjänsten. Vid kritiska situationer kan obekväma arbetstider förekomma.

Vem är du?

Vi söker dig sin är en erfaren chef som har en vana att leda medarbetare. Som chef har du ett individanpassat, lyhört och coachande ledarskap. Du har en högskoleutbildning relevant för tjänsten, Det är meriterande om du har erfarenhet från kollektivtrafiken och/eller erfarenhet från trafikledning eller liknande. Då vi arbetar i många olika system söker vi dig med god systemvana. Internt kommunicerar vi på svenska, du behöver därför ha goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Arriva är ett internationellt företag och internationella kontakter förkommer så även goda kunskaper i engelska språket krävs.

Som person är du kommunkativ och har en förmåga att skapa goda relationer med andra. Rollen innebär att hantera mycket information så det krävs att du har ett organiserat och strukturerat arbetssätt för att bli framgångsrik. Eftersom du i rollen förväntas sträva efter att optimera ditt ansvarsområde och då vi arbetar i en affärsintriktad verksamhet söker vi dig som är resultatorienterad i ditt sätt.

Vi hanterar endast ansökningar genom hemsidan.
Mer info
Område Helsingborg
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar
Typ av anställning Heltid
Rekrytering hanteras av Arriva Sverige AB
Hemsida http://www.arriva.se
Sista ansökningsdag 16 dec 2021 (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Tycker du som vi att kollektivtrafik är en viktig del i samhället och att den underlättar vardagen för många människor? Vill du kanske vara med och skapa en smidigare kollektivtrafik i Sverige? Då kan Arriva vara platsen för dig. Här kan du jobba på den nivå och i den roll som passar just för dig. Tillsammans med andra engagerade Arriva-medarbetare kan du vara med och skapa en effektiv kollektivtrafik för våra resenärer. Vad passar dig bäst? Arriva erbjuder många olika roller och specialistområden. Bussförare, tågförare, lokförare, konduktör, trafikvärd, kundvärd, mekaniker, trafik- och informationsledare samt personalplanerare är vanliga roller. Vi har också många som arbetar som chefer på olika nivåer, såväl på depåerna som på huvudkontoret. Dessutom har vi administrativa specialister som inköpare, ekonomer, business controllers, HR Business Partners, kommunikatörer, IT-support, verksamhetsutvecklare, kvalitets- och miljösamordnare samt säkerhetssamordnare. Känner du igen dig i någon roll?