Sortiment & Inköpschef till bolag i Göteborg

Sortiment & Inköpschef till bolag i Göteborg

För kunds räkning söker vi en Sortiment och Inköpschef. Bolaget som vi representerar omsätter ca 550 milj SEK och är marknadsledande inom sitt segment. De är ca 75 anställda och är under stark tillväxt.

Arbetsbeskrivning
I rollen som Sortiment & Inköpschef ansvarar du för sortiment- och inköpsstrategi, årlig kategoriplanering och säkerställer att dessa går i linje med koncept och affärsplan. Du kommer att arbeta mycket nära affären och fatta verksamhetsbeslut med stöd av ekonomisk analys och nyckeltal. I din roll leder du ett mindre team på 6 personer vilka arbetar som produktchefer och inköpare. Ni har det totala ansvaret för att ta fram ett sortiment som genererar försäljningstillväxt, garanterar hög kvalitet och lönsamhet i linje med övergripande affärsstrategi. Du har ett mycket nära samarbete medleverantörer för att nå uppsatta mål vad gäller design, kvalitet, pris och nyckeltal. Vidare ansvarar du för utvärdering och utveckling av leverantörsbasen vad gäller distribution/sourcing. Tjänsten är placerad på kontoret i Göteborg och du sitter med i ledningsgruppen och du rapporterar till COO..
  • Driva utveckling avseende sortiment, inköp och processer i enlighet med konceptets strategier
  • Ansvar för bolagets sortiment och inköpsprocess
  • Utveckling av ett starkt och kommersiellt sortiment för respektive försäljningskanal
  • Löpande följa upp och analysera försäljningsutveckling och nyckeltalsutveckling för sitt ansvarsområde
  • Val av leverantörer och etablering av goda samarbeten i Europa och Asien
  • Driva och utveckla inköps- och förhandlingsprocesser
  • Prissättning för god lönsamhet
  • Ansvar för omvärldsbevakning för bästa produktutveckling, inkl. konsumenttester såväl som konkurrentanalyser
  • Coacha och utveckla ditt team
Kvalifikationer
Som Sortiment och Inköpschef är det viktigt att du är affärs- och resultatorienterad med ett genuint intresse att förstå kundens behov. Du har en relevant eftergymnasial utbildning och du har haft en liknande roll sedan tidigare med personalansvar. Du har förmågan att arbeta operativt som strategiskt och förstår att synlighet och deltagande i den dagliga driften är en förutsättning för att bygga ett framgångsrikt team. Du har arbetat med att effektivisera och utveckla processer inom "inköp till leveransprocess. Vi söker dig som kan leda förändring med ett ledarskap som är inkluderande, modigt och handlingskraftigt.

Du har en hög social kompetens och motiveras av att utveckla människor, processer och verksamheter för att skapa större kundnytta. Du har vanan att se helheten, samtidigt som du är operativ och kan gå ned på detaljnivå för att bättre förstå utvecklingsbehov och driva verksamheten framåt. Du har goda IT-kunskaper och behärskar svenska och engelska i tal och skrift.


ANSÖKAN

Vi samarbetar med rekryteringsföretaget Your Talent i denna rekrytering, ansök på www.yourtalent.se För ytterligare information vänligen kontakta rekryteringskonsult Johan Sjöberg på 0761-709851, johan.sjoberg@yourtalent.se

Vi arbetar med löpande urval vilket gör att vi gärna tar emot din ansökan snarast möjligt!
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Produktchef
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 2 sept 2022 (25 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Your Talent är rekryteringsbyrån som sammanför människor med driv, nyfikenhet och talang. Vi arbetar med att kartlägga, attrahera och utvärdera talangfulla specialister, chefer och ledare. Vi ser oss som en partner till våra uppdragsgivare och kandidater där det gäller att bygga långsiktiga relationer där vi tillsammans gör det möjligt att utvecklas. Läs mer på www.yourtalent.se