Payroll Teamlead - Maternity cover

Payroll Teamlead - Maternity cover

Älskar du att jobba med lön? Vill du erbjuda fantastisk service till våra butikskollegor i en rolig och dynamisk miljö? Är du redo för nästa steg i din karriär och intresserad av att coacha och leda vårt löneteam?

Då skulle vi bli jätteglada om du söker tjänsten som Payroll teamlead hos oss på vårt supportkontor i Göteborg!

#ThisIsSpecsavers

Det har varit en otrolig resa från att Specsavers startade till där vi är nu.

Idag är Specsavers världens största privata detaljhandlare inom optik, vi är verksamma i mer än 10 länder och ger ögon- och hörselvård till över 38 miljoner kunder globalt, tillsammans med mer än 37 000 anställda i våra butiker och på våra supportkontor.

På avdelningen "FAS (Finance and analysis support)" arbetar controllers, redovisare och löneadministratörer i ett tätt samarbete för att supportera ett stort urval av Specsavers svenska butiker inom dessa områden. De tjänster som vi tillhandahåller hjälper våra butikspartners i den dagliga driften av sina butiker.

Dina arbetsuppgifter
Som Payroll Teamlead i FAS kommer du att leda ett team bestående av fyra löneadministratörer som alla hanterar löneadministration för ca 15-17 butiker var. Du kommer också att ha dina egna butiker (ca 8 st) och för dessa sköter du hela löneadministrationen. Utöver löneadministration kommer du att stötta våra butikspartners med grundläggande arbetsrättslig support, primärt inom löneområdet.

Vi insourcade lönefunktionen under 2019/2020 så teamet är fortfarande ganska nytt. Nu ska vår teamlead gå på föräldraledighet och vi letar därför efter en duktig lönespecialist med bra ledaregenskaper som vill arbeta hos oss från mitten av juni 2021 och ca 15 månader framåt.

Ditt huvudansvar kommer att vara:
  • Teamleader för löneteamet, inkl det dagliga ledarskapet för teamet; expert i lönerelaterade frågor; leda projekt relaterade till lönefunktionen; säkerställa att funktionen följer alla de lagkrav och rutiner som krävs; hantera årliga löneprocesser (semesteromställning, lönerevision, bonus till partners); sätta utvecklingsplaner samt sätta och utvärdera mål för teamet
  • Tillhandahålla service och support till både interna och externa intressenter
  • Ansvara för kommunikationen ifrån löneavdelningen gentemot våra butikspartners
  • Löneadministration i Hogia Lön+ i enlighet med våra kollektivavtal (Handels, Unionen och SRAT)
  • Hantering av tidrapporter, utlägg, frånvaro, statistik, försäkringar och pension.
  • Stötta ekonomiavdelningen med uppgifter till månads- och årsbokslut vid behov.
  • Hantera leveransen av AGI-rapportering och betalning genom att förbereda filer för betalning och se till att all relevant dokumentation hålls uppdaterad.
  • Vara kontaktperson för alla operationella, lönerelaterade frågor som kommer ifrån butikspartners, butikspersonal, regionchefer, redovisare, controllers, HR teamet etc.
  • Hantare förmåner och intyg
Vem är du?
Vi söker efter en person som har erfarenhet av att arbeta med lönesystem och försystem (gärna Hogia Lön+ och/eller Quinyx) och som är kunnig inom den svenska arbetsrätten. För att lyckas i rollen bör du vara strukturerad, analytisk, och service minded. Du ska vara intresserad av siffror och van att arbeta mot deadlines. Du har ett proaktiv arbetssätt med förmågan att ta ansvar för att hitta rätt lösningar och lösa problem. Självklart är du service minded och stöttar våra butikspartners genom att ha en lösningsorienterad inställning.

Som Teamlead behöver du ha goda ledaregenskaper, innebärande ett coachande förhållningssätt och förmåga att planera, samordna och prioritera aktiviteter inom teamet. Om du har haft en formell ledarroll tidigare är det en stor fördel men du kan också ha lett projekt inom löneområdet eller liknande.

Dessutom måste du ha:
  • Examen inom löneadministration ifrån Universitet/KY/YH
  • Minst tre års erfarenhet från att ha arbetat med löneadministation
  • Kunskap i svensk arbetsrätt och tolkning av kollektivavtal
  • Har du arbetat med löneadministration inom svensk detaljhandel är det ett stort plus
Varför ska jag söka?
Specsavers är en dynamisk arbetsplats och vi är ett företag som växer i hög takt. 2020 blev vi utsedda till det högst rankade Retailbolaget i Europa av Great Place to Work, och i Sverige hamnade vi 2020 på plats 14 i Great Place to Works ranking över Sveriges bästa arbetsplatser i kategorin "stora företag". Specsavers utvecklas hela tiden och vi strävar alltid efter att vara bäst på det vi gör.

Som Payroll Teamlead, kommer du att jobba tillsammans med våra kompetenta och supertrevliga kollegor i löneteamet. Den stora variationen av arbetsuppgifter inom lön och möjligheten att kunna stötta våra butikspartners med välfungerande service, rutiner, processer och system i deras dagliga arbete är det som gör jobbet spännande och roligt.

Utöver det erbjuder vi dig:
  • Goda utbildnings- och utvecklingsmöjligheter
  • En informell, stöttande och snabbrörlig miljö där ingen dag är den andra lik
  • Gott kaffe, mycket skratt, firande, sociala events och mycket mer
  • En lön som matchar dina kvalifikationer samt kollektivavtal och övriga förmåner såsom friskvårdsbidrag och personalköp
  • Möjligheten att få vara en del av ett spännande företag som kommer att ha stort inflytande på framtidens ögonvård
Är det dig vi letar efter? Toppen!

Vi skulle jättegärna vilja höra ifrån dig! För att ansöka, klicka på knappen nedan. Vi önskar att du börjar hos oss i mitten av juni så skicka din ansökan (inkl personligt brev och CV) snarast så hör vi av oss till dig.

Om du har några frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till Payroll Teamlead Isabella Gustafsson, på e-mail: isabella.gustafsson@specsavers.com eller Head of HR, Jennie Widell, på e-mail jennie.widell@specsavers.com. Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av Senior Talent Acquisition Partner Northern Europe, Marianne Selch, på + 45 51 56 37 92.
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Organisation & ledning, HR & Personal, Löner & Förmåner
Typ av anställning Heltid, Vikariat
Sista ansökningsdag 30 apr 2021 (8 dagar kvar)