Biträdande Verksamhetschef Vård till SOS Alarm

Biträdande Verksamhetschef Vård till SOS Alarm

Biträdande Verksamhetschef Vård till SOS Alarm
SOS Alarms verksamhet fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. Ett omfattande förändringsarbete har påbörjats för att säkerställa att SOS Alarm är marknadsledande inom sitt verksamhetsområde och levererar kvalité i världsklass med syfte att leva upp till visionen om ett tryggare Sverige för alla. Där är ledarskap, kompetensutveckling, och ett systematiskt kvalitetsarbete, som leder till hög patientsäkerhet, ett viktigt fokus.

Verksamhetsansvar Vård som leds av Verksamhetschefen för Vård på SOS Alarm, säkerställer att SOS Alarm som vårdgivare levererar en god och säker vård enligt interna kvalitetskrav, kundavtal samt enligt lagar och förordningar. Arbetet på avdelningen präglas av hjälpsamhet och initiativtagande, samverkan och kvalité i fokus samt en prestigelöshet i det gemensamma arbetet.

Rollen
I rollen som Biträdande Verksamhetschef Vård är du en av sju medarbetare på avdelningen Verksamhetsansvar Vård, som är en del av Verksamhetsområdet för Produktionsstyrning. Din roll är att verka ledande ute i organisationen; du har dock inget personalansvar eller underställda medarbetare. Du medverkar, utifrån din specialistkompetens och roll, i lokala ledningsgrupper inom verksamhetsområdet för Produktion. Du är ett stöd i vårdrelaterade frågor både för chefer men även i vårdfrågor kopplat till kund, där vi medverkar i olika kundforum tillsammans med Key Account för vårdaffären. I din roll har du ett ansvar att övergripande säkerställa vårdverksamheten inom SOS Alarm, liksom att säkerställa god patientsäkerhet i samverkan med Verksamhetschefen, Chefsläkare och läkarstöd. Du ansvarar, tillsammans med övriga teamet och läkare, för att bedöma patientrisken vid händelser. Du ska kunna leda händelseanalyser och göra slutrapporter för ev. Lex Maria anmälningar, vilket även innebär ansvar för kontakt/dialog med tillsynsmyndigheten Inspektionen för Vård och Omsorg. I din roll ansvarar du även för att övergripande arbeta med analysarbete av uppföljningsresultat samt initiera åtgärder på nationell nivå.

I tjänsten ingår intern samverkan både lokalt och nationellt samt med våra externa samverkanspartners. Detta innebär att det periodvis förekommer frekventa resor i tjänsten.

Placeringsort: enligt överenskommelse, på en av våra SOS centraler

Tillträde: enligt överenskommelse, uppskattningsvis i augusti/september

Vi söker dig
Som är legitimerad sjuksköterska, gärna med erfarenhet från akutsjukvård och kunskap om den prehospitala verksamheten. Vi ser också gärna att du har ledarerfarenhet och det är meriterande om du har erfarenhet av systematiskt patientsäkerhetsarbete, kvalitetsförbättrande arbete eller motsvarande, med fokus på uppföljning och resultat. Du ska ta till dig och agera utifrån SOS Alarms värderingar; Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande. Stor hänsyn tas till personliga egenskaper.

Dina personliga egenskaper är ett stort fokus på kvalité men en förståelse för att kvalité och kvantitet ibland inte behöver utesluta varandra. Att arbeta processinriktat och utifrån gällande krav och lagar ska för dig vara en självklarhet. Du ska trivas med att ha inflytande och våga ta plats, men du ska ha förmågan att kombinera det med en stor portion ödmjukhet och prestigelöshet. Du ska kunna parera en periodvis hektisk arbetsmiljö, där många arbetsuppgifter kan behöva hanteras samtidigt (/där du behöver delta i många projekt samtidigt), med en förmåga att kunna fokusera för leverans och få resultat med kvalité. Det är viktigt att du vågar stå bakom och argumentera för din åsikt/ståndpunkt samtidigt som du behöver ha ett konstruktivt förhållningssätt och en förmåga att sätta dig in i andras tankar och åsikter. Teamet är oerhört viktigt för vår avdelning och där är du en spelare i laget. Vi har roligt tillsammans och en viss självdistans är nödvändig. Rollen innebär arbete såväl individuellt som i team. I båda fallen sker det huvudsakligen på distans, varför det är viktigt att du är en självgående och initiativtagande person, som tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och för hur du lägger upp ditt arbete.

Rekryteringsprocessen
Vid ett första urvalet bland inkomna ansökningar tittar vi på samlad kompetens utifrån CV och personligt brev anpassat till sökt tjänst. Vi tar också hänsyn till ditt bidrag i nuvarande och eventuella tidigare roller inom SOS Alarm. Efter ett första urval kommer vi att ta kontakt med de kandidater vi väljer att gå vidare med. Utvalda sökande kommer även att få genomföra två arbetspsykologiska test. Syftet med testen är att vi objektivt ska kunna de kartlägga faktorer som är viktiga för den aktuella tjänsten.

Ansökan
Då vi tillämpar löpande urval, ser vi fram emot din ansökan snarast möjligt, dock senast 2018-06-29.

Din ansökan skickar du in via Ansök-knappen nedan. Vi har inte möjlighet att ta emot ansökningar via mail.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta verksamhetschef Vård Camilla Nylén, Camilla.Nylen@sosalarm.se, 010-140 81 68

Vid frågor kring rekryteringsprocessen, kontakta HR Business Partner Carolina Neuman, carolina.neuman@sosalarm.se , tel 010-140 82 87.

Varmt välkommen med din ansökan!
SOS Alarm har ett viktigt uppdrag, att vara navet som skapar trygghet och säkerhet. Detta ska bidra till att skapa ett tryggare Sverige för alla.
När krisen slår till är nödnumret 112 det nummer som hjälpsökande kan ringa. Ibland är krisen stor och berör många människor. Ibland drabbas en enskild individ eller en organisation. Oavsett vilket så är hjälpen bara ett samtal bort. Med den erfarenheten som bas har vi byggt en rikstäckande verksamhet av larmcentraler - som utgör grunden för vårt bidrag till ett tryggare Sverige.

Våra medarbetare kan med sin kompetens, sin empatiska förmåga och SOS Alarms effektiva system och metoder se till att alltifrån ambulans, räddningstjänst, polis och jourhavande präst, till jouroperatör och väktare kan göra sitt jobb. Vi är navet som skapar ett tryggare och säkrare Sverige.
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Hälsa & Sjukvård, Sjuksköterska
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida https://www.sosalarm.se/
Sista ansökningsdag 29 juni (4 dagar kvar)