Brf-ekonom

Brf-ekonom

Peab Bostad AB söker nu en brf-ekonom till vårt kontor i Göteborg. Som brf-ekonom är du involverad i region Västs samtliga egenutvecklade bostadsrättsprojekt och du blir en viktig nyckelspelare i vår framgång. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete med intressanta projekt, inspirerande kollegor och stora utvecklingsmöjligheter. Följ med på vår resa till att bli Sveriges bästa bostadsutvecklare!

Om tjänsten
Som brf-ekonom ingår du i en grupp på 4 personer. Brf-gruppen arbetar med våra bostadsrättsföreningar från det att de bildas tills att de är i drift och så småningom lämnas över till extern förvaltning. I dagsläget har vi ca 40 föreningar, inklusive ett antal samfällighetsföreningar i olika skeden. Ni representerar brf-gruppen inom Peab Bostad Väst och har ett nära samarbete med övriga inom regionen, såsom t ex projektledare och kundansvariga. Du har också mycket kontakt med våra kunder, byggstyrelse, boendestyrelse och banker. Vidare ingår även redovisning och avisering av hyror för de kommersiella fastigheter som vi förvaltar i regionen. Du kommer att arbeta i programmen 3L, Vitec, Palette och Visma Bokslut.

I tjänsten kommer du till exempel att:
  • Hantera leverantörsfakturor
  • Hantera lyftfakturor och stämma av mot lyftplaner och betala
  • Löpande redovisning och avstämningar för föreningar och samfälligheter i drift samt i byggfas
  • Avisering av månadsavgifter
  • Registrera inkommande betalningar
  • Leverantörsbetalningar
  • Hantera överlåtelseavtal och pantsättningar
  • Administrera parkeringsavtal och lokalhyresavtal
  • Avstämning byggkreditiv
  • Hantera styrelsearvoden
  • Kontrolluppgifter försäljningar
  • Moms- och skattedeklarationer
  • Kvartalsrapportering till föreningar i drift
  • Avräkningar mellan förening och Peab i samband med färdigställande
  • Upprätta budget för föreningar i drift
  • Delta i stämma för föreningar i drift
  • Upprätta årsbokslut och årsredovisning för bostadsrättsföreningarna och samfälligheterna
  • Överlämning till extern förvaltning
  • Redovisning och hyresaviseringar för kommersiella fastigheter
Vem är du?
Vi söker dig som tycker om att arbeta i en social och bred roll. För att lyckas i rollen behöver du ha en grundläggande ekonomisk utbildning och vi tror att du har ca 5-7 års erfarenhet av att självständigt arbeta med redovisning. Du är van vid bokslutsprocessen och kan självständigt upprätta årsbokslut och sammanställa årsredovisningar. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar. Vidare tycker du att det är kul att arbeta med siffor och är duktig i Excel.

Som person är du noggrann och strukturerad. Du trivs med utmaningar, är flexibel och tycker om att hantera många processer och projekt samtidigt. Framförallt är du prestigelös, nyfiken och villig att lära och tänka nytt.
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Ekonomi
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 9 mars 2020 (19 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 14 000 anställda och en omsättning på 54 miljarder kronor.

Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.