Business Controller

Business Controller

Norex International har sedan mitten av 80-talet haft en passion för stål med visionen att tillvarata världens stål på bästa sätt. Genom oss köper kunder över hela världen stål som återanvänts och fått nya användningsområden. Det genererar i sig betydande mervärde för kunden och stora miljövinster då vi minskar behovet av omsmältning. Vi finns på fem anläggningar i Sverige och tre i Finland med sammanlagt 170 anställda. Huvudkontoret ligger på Kungsportsplatsen mitt i centrala Göteborg. Läs mer på Home - Norex.

Rollen och arbetsuppgifterna
Som Business Controller kommer du att driva och ansvara för uppföljning och ekonomistyrning och du kommer börja med att bygga processerna kring rapportering, uppföljning, styrning och prognoser. I nära samarbete med CFO kommer du att skapa de bästa förutsättningarna för att på sikt kunna välja de bästa affärerna och analysera lönsamheten i bolaget.

Exempel på arbetsuppgifter
  • Ansvara för att ta fram, underhålla och även utveckla all rapportering för resultat, kapital, kassaflöden, marginaler. All rapportering för hela koncernenutifrån vecko-, månads och kvartalsrapportering
  • Utveckla controlling för vår Serviceenhet
  • Ta fram beslutsunderlag för strategisk inriktning, prioritering, riskanalys och resursanvändning för exempelvis nya investeringar
  • Löpande stödja verksamheten med analyser och kalkyler i syfte att optimera och verka för att minimera risker och kostnader
  • Implementera analyssystem
  • Analysera och följa upp nyckeltal
  • Optimera företagets lönsamhet
  • Vara bryggan mellan ekonomi/redovisning och verksamhet
  • Prognoser
  • Bistå CFO i budgetarbete
  • Bistå företagets behov av ad-hoc analyser och utifrån det gör riskanalyser och prognoser
Du rapporterar till CFO och är placerad på vårt kontor i Göteborg. Vi utgår från kontoret med möjlighet till flexibel arbetsplats vid behov.

Din profil
För att bli framgångsrik i rollen behöver du vara självgående med ett eget driv. Du är nyfiken, noggrann, analytisk och affärsdriven med ett lugn samtidigt som du är van vid ett högt tempo. Vi ser gärna att du är prestigelös och hjälpsam samtidigt som du kan plocka fram en viss grad av pondus. Vi ser gärna att du har jobbat minst 5 år som Controller och har erfarenhet av lager, investeringskalkylering och en gedigen kunskap om resultat- och balansräkning.

Vi ser gärna att du ha mycket goda kunskaper i Excel och ett stort plus om du har med dig SAP eller ett liknande system. Du behöver vara flytande i svenska både i tal och skrift samt ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Du behöver ha körkort och möjlighet att planera in 10-14 resdagar per år. Du har förmodligen en akademisk utbildning i ekonomi eller motsvarande.

Vi ser det också som ett plus om du kan finska eller polska.

Vill du veta mer om tjänsten?
I den här rekryteringen samarbetar vi med Wise Professionals. För att säkerställa en objektiv och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process. Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jenny Mellberg på jenny.mellberg@wise.se.

Vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas omgående.

Varmt välkommen med din ansökan!
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Ekonomi, Controller
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av EQonomy
Sista ansökningsdag 30 juni 2022 (2 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

EQonomy är ett affärsområde inom Wise Professionals av och för affärsnära ekonomer. Här finner man specialister på rekrytering och konsultuthyrning inom ekonomi och finans som tillsätter bland annat ekonomichefer, controllers eller redovisningsekonomer.