Nyfiken Business Controller till Marenor!

Nyfiken Business Controller till Marenor!

Marenor är en ledande sjömatsproducent på den nordiska marknaden och ingår i den norska sjömatskoncernen Insula. Vi är modiga, nära och engagerade i allt vi gör. Det genomsyrar allt från det miljövänliga fisket, de smakrika produkterna, vårt samhällsansvar och till relationer med våra anställa, kunder och leverantörer. Vi levererar våra smakrika produkter i Norden, övriga Europa och vidare ut i världen. Vårt namn Marenor ger en fingervisning om vår verksamhet; "mare" är det latinska ordet för hav och "nor" signalerar vårt nordiska ursprung. Marenor har sin verksamhet på den svenska västkusten med kontor i Göteborg och fabriker i Kungshamn och Lysekil. Insulakoncernen etablerades 2015. Genom vår portfölj av starka och traditionsrika företag, samlar och bygger vi en stabil, tvärvetenskaplig kompetens om förädling och försäljning av sjömat. Vår strategi är att tillsammans vara en komplett leverantör av sjömat till dagligvaruhandeln och storhushållsmarknaden, med Norden som vår hemmamarknad.

Sjömat är bra för kroppen och bra för miljön. Konsumenterna väljer sjömat när den smakar gott och är enkel att tillaga. Det ska vi jobba för och genom det göra vårt samhälle sundare och mer hållbart. Det är därför vi säger: En bättre värld genom kärlek till sjömat.


Är du en självgående Business Controller med erfarenhet inom FMCG eller detaljhandel och vill vara med på en framtidsresa?

Då bör du läsa vidare!

Arbetsuppgifter

Rollen som business controller är en nyckelfunktion inom bolaget där du rapporterar direkt till CFO men samarbetar och kommunicerar med många interna kontaktytor. Du kommer att vara delaktig i att utveckla företagets pris- och tillväxtstrategi, månadsprognoser och årliga budgetprocesser.

Du ansvarar för att utveckla controllerfunktionen så att organisationens krav möts och där controlleravdelningen är det naturliga affärsstödet för verksamhetscheferna. Utöver detta gör du i denna roll ekonomisk uppföljning och analyser, följer upp kund- och produktlönsamhet, gör produktkalkyler och utvecklar rapporter till verksamheten. Du kommer med förslag och implementerar förändringar i controllerfunktionens processer och driver detta framåt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Analysera och rapportera bolagets resultat
  • Analys och uppföljning av försäljningspriser till kund
  • Utveckling av modeller/system för prisförslag
  • Löpande stödja försäljningsorganisationen med uppföljning av försäljning och marginal
  • Bevaka lönsamheten och se till att den inre effektiviteten ständigt förbättras
  • Prognos- och budgetering
  • Kostnadsanalys
  • Kampanjutvärdering
  • Investeringskalkyler och uppföljning för bl.a. nyetablering och ombyggnad
PERSONLIGA EGENSKAPER OCH KVALIFIKATIONER

Vi söker efter rätt medarbetare, med rätt driv, engagemang och framåtanda. Som person är du förändringsbenägen som anpassar dig lätt till förändrade omständigheter och ser möjligheter. Har en god samarbetsförmåga, som lyssnar, kommunicerar och löser konflikter konstruktivt.

Vi ser att du som söker har följande kunskaper med dig:
  • Akademisk utbildning inom ekonomi.
  • Minst 5 års erfarenhet av controllerarbete
  • Erfarenhet från att leda förändringsarbete.
  • Mycket goda kunskaper i Excel och Power BI
  • Kunskaper inom M3 är meriterande
För att trivas hos oss på Marenor bör du vara prestigelös, kommunikativ med en serviceinriktad personlighet då organisationen ställer krav på verksamhetsnära support och snabb återkoppling. Vi värdesätter och arbetar utifrån våra gemensamma värderingar - Modig, Engagerad och Nära. Här kommer du ingå i en koncern med korta beslutsvägar och du får stora möjligheter att vara med och påverka hur arbetet och processerna ska utvecklas. Därav är det otroligt viktigt att du är van att ta egna initiativ, är nyfiken, affärsorienterad, analytisk och handlingskraftig.

Placering

Vi finns i Göteborg, Kungshamn och Lysekil. Rollen är placerad på Marenors kontor i Göteborg.

Ansökan

Känner du att du passar in på dessa punkter så tveka inte med att skicka in din ansökan redan idag!
Du söker med CV och personligt brev där du beskriver varför just du passar för tjänsten. För frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare på soran.barzanji@kraftsam.se.
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Ekonomi, Controller, Redovisningsekonom, Ekonomichef
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Kraftsam rekrytering & bemanning AB
Sista ansökningsdag 30 sept 2022 (1 dag kvar)