Webbanalytiker

Webbanalytiker

Arbetsbeskrivning

I denna roll kommer du att vara en viktig del av vår koncernövergripande marknadsavdelning där du ansvarar för att bygga vidare på Hedin Groups digitala kundupplevelse. Våra kunders köpresor och vår marknadsföring är idag till största delen digital, och vi behöver dig för att bygga upp en välfungerande analysmiljö, utvärdera kampanjer och förstå våra kunder bättre.

Du kommer att kliva in för att vidareutveckla analysarbetet som ska ta oss vidare i vår digitala marknadsföring. Koncernen Hedin Group har verksamhet i Skandinavien, Tyskland, Belgien och Schweiz, med ett brett tjänsteerbjudande i form av över 30 representerade bilvarumärken, hyrbilar, eftermarknadstjänster och mycket annat vilket skapar fantastiska möjligheter att erbjuda våra kunder stora mervärden. Därtill händer det mycket här inom online i allmänhet och e-handel i synnerhet - klart du ska vara med på detta!

I korthet ansvarar du för:
  • Att kampanjer mäts och analyseras i syfte att ge våra Digitalspecialister feedback på deras arbete.
  • Att konverteringsmål på siten uppnås, överträffas och utvecklas.
  • Att ta ut rapporter och bygga dashboards för intressenter inom och utanför marknadsavdelningen.
  • Att siten levererar organisk besökstrafik genom att kontinuerligt arbeta med SEO-analys och ge feedback till vårt content-team.
  • Att vi kontinuerligt utvecklar arbetet med webbanalys inom koncernen som helhet.
Ditt fokus ligger på hedinbil.se som är koncernens största site, men arbete kommer även ske inom andra delar av koncernen och siter som carstore.se, carplus.se och bavariabil.se. Utöver samarbetet med dina kollegor på marknadsavdelningen kommer du även arbeta tätt med vår IT-avdelning, platschefer, interna märkeschefer och andra intressenter.

Vi erbjuder

Som webbanalytiker på Hedin Bil får du möjlighet att vara en viktig spelare i en bransch under snabb digital utveckling. Och därtill i en branschledande miljardkoncern med verksamhet och ambitioner långt utanför Sveriges gränser. Avdelningen du arbetar på har hög kunskap inom digital marknadsföring, intern produktion av content och en stark vilja att ta ledningen i det digitala racet. Sättet våra kunder köper bil har förändrats mycket de senaste åren - och digitaliseringen går snabbare för var dag. Vår ambition är att erbjuda dig en kul och spännande arbetsmiljö med högt i tak och bra sammanhållning. Hos oss får du utrymme att utvecklas och ta dig an stora, långsiktiga projekt och verkligen se resultatet av dina insatser.

Din bakgrund

Vi söker dig som har några års yrkeserfarenhet av webbanalys, gärna med e-handel som en viktig del. Du kanske arbetat på byrå i några år men vill nu ta dig an en mer långsiktig utmaning där du får en möjlighet att fördjupa dig, följa upp resultatet av dina insatser och bygga på längre sikt.

Självklart är du en mycket van användare av Google Analytics, Google Tag Manager samt flertalet CMS. Sannolikt har du därutöver bra koll på Search Console och SEO verktyg som Ahrefs, Screaming Frog eller liknande. Vidare ser vi också att du kan sammanställa, bearbeta och åskådliggöra data i Excel, Powerpoint och digitala dashboards och ser till att spårning, uppföljning och optimering sätts på agendan i varje enskilt projekt. Du är en god kommunikatör och lagspelare som gillar att jobba i team.

Du bör kunna checka i de flesta av nedanstående:
  • Mycket van användare av Google Analytics och Google Tag Manager.
  • Analytiskt lagd och har stor vana att fatta beslut baserat på mätbarhet och data.
  • Har vana att bygga dashboards i tex Google Data Studio, Tableu, Power BI eller liknande
  • Erfarenhet av UX/UI med fokus på användarvänlighet och konvertering.
  • Har koll på verktyg som Hotjar eller motsvarande.
  • Vana från SEO-arbete, och relevanta verktyg inom området.
Dessutom är det ett plus om du:
  • Är en van kravställare gentemot utvecklarteam.
  • Erfarenhet från arbete i flera CMS.
  • Är en god skribent och kan uttrycka dig väl i text.
  • Arbetat med digital marknadsföring inom programmatic, paid social eller Google Ads.
  • Har bra koll på html och css, och kanske tom lite java.
Men vi förväntar oss absolut att du:
  • Är en lagspelare som gillar att uträtta stordåd tillsammans med andra.
  • Är initiativrik och engagerad i både din egen och andras utveckling.
  • Vill kombinera fördelarna med att jobba på ett stort, stabilt företag - som samtidigt har en stark nybyggaranda där tillväxt och förändring hela tiden är i fokus.
Välkommen med din ansökan!

Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdag. Skicka därför din ansökan redan idag!
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll CRM, Data & IT, Utvecklare, UX & Webbdesign, Marknadsföring, Marknadsassistent, Direkt marknadsföring, Projektledare, Säkerhet & Skydd
Typ av anställning Heltid
Rekrytering hanteras av Hedin Bil AB
Sista ansökningsdag 29 jan 2021 (8 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

För drygt 30 år sedan, 1985 grundade far och son, Ingemar och Anders, Hedin Bil i Borås. Då hade bolaget 40 anställda och sålde 800 fordon årligen. När vi snabbspolar fram till idag ser vi att Hedin Bil är Nordens största privatägda bilåterförsäljare och finns i hela landet, och i Norge och Belgien. Numera ägs Hedin Bil av Anders Hedin Invest-koncernen där bland annat bolag som Klintberg & Way, Mabi Rent och Tuve Bygg återfinns. Sammanlagt har koncernen ca 3 300 anställda och beräknas omsätta 24,5 miljarder SEK under 2019.