Digital Marketing Specialist

Digital Marketing Specialist

Arbetsbeskrivning

I denna roll kommer du att vara en viktig del av vår koncernövergripande marknadsavdelning där du ansvarar för att bygga vidare på Hedin Groups digitala marknadsföring. Våra kunders köpresor och vår marknadsföring är idag till största delen digital, och vår förmåga att attrahera och konvertera kundämnen är avgörande för vår framgång.

Du kommer att kliva in för att vidareutveckla vår digitala marknadsföring på koncernnivå, tillsammans med tre ytterligare kollegor i vårt befintliga performance marketing team. Koncernen Hedin Group har verksamhet i Skandinavien, Tyskland, Belgien och Schweiz, med ett brett tjänsteerbjudande i form av över 30 representerade bilvarumärken, hyrbilar, eftermarknadstjänster och mycket annat vilket skapar fantastiska möjligheter att erbjuda våra kunder stora mervärden. Därtill händer det mycket här inom online i allmänhet och e-handel i synnerhet - klart du ska vara med på detta!

I korthet ansvarar du för:
  • Att för flera produktkategorier, och bolag, planera och implementera digital marknadsföring inom främst SEM, men även display, programmatic och shopping.
  • Analysera och optimera funnels så vi kan fördela våra marknadsinvesteringar effektivt och maximera ROI.
  • Synka dina insatser och resultat med övriga i teamet för att säkerställa gemensam framgång.
  • Kommunicera och förankra ditt arbete med intressenter från verksamheten, för att säkerställa att dina insatser ligger i linje med verksamhetsmålen.
Ditt fokus ligger mycket på arbete med SEM, men vi söker också dig som är väl orienterad inom SoMe och display där vi också investerar. Du kommer troligen ha ett större fokus på ett eller ett par av bolagen i koncernen, för att säkerställa deras framgång.

Vi erbjuder

Som Digital Marketing Specialist hos Hedin Group får du möjlighet att vara en viktig spelare i en bransch under snabb digital utveckling. Och därtill i en branschledande miljardkoncern med verksamhet och ambitioner långt utanför Sveriges gränser. Avdelningen du arbetar på har hög kunskap inom digital marknadsföring och analys, intern produktion av content och en stark vilja att ta ledningen i det digitala racet. Sättet våra kunder köper bil har förändrats mycket de senaste åren - och digitaliseringen går snabbare för var dag. Vår ambition är att erbjuda dig en kul och spännande arbetsmiljö med högt i tak och bra sammanhållning. Hos oss får du utrymme att utvecklas och ta dig an stora, långsiktiga projekt och verkligen se resultatet av dina insatser.

Din bakgrund

Vi söker dig som har några års yrkeserfarenhet av digital marknadsföring i en kvalificerad miljö, gärna med erfarenhet från en byrå eller en väl utvecklad inhouseverksamhet. Har du arbetat på byrå i några år kanske du ser fram emot att ta dig an en mer långsiktig utmaning där du får en möjlighet att fördjupa dig, följa upp resultatet av dina insatser och bygga på längre sikt.

Självklart är du en van användare av produkter från både Google, Microsoft och Facebook. Vidare ser vi också att du kan sammanställa och kommunicera insikter för externa intressenter. Du är en god kommunikatör och lagspelare som gillar att jobba i team.

Du bör kunna checka i de flesta av nedanstående:
  • Stor vana från operativt arbete med produktsviten från Google, Microsoft och/eller Facebook.
  • Vana att arbeta med större budgetar, för välkända varumärken.
  • Erfarenhet från inhousearbete i en större koncern, alternativt byrå med flera kundkonton.
  • Van användare av Google Analytics och Excel
  • Vana från att arbeta tätt med content-team för att utveckla effektiv och konverterande kommunikation.
Dessutom är det ett plus om du:
  • Har erfarenhet av att arbeta med attributionsprojekt.
  • Har ett intresse för fordonsindustrin i allmänhet och bilar i synnerhet.
  • Har erfarenhet av att samverka med andra discipliner inom datadrivet, så som marketing automation, analys etc.
Men vi förväntar oss absolut att du:
  • Är en lagspelare som gillar att uträtta stordåd tillsammans med andra.
  • Är strukturerad och har en god förmåga att planera och prioritera ditt arbete.
  • Är initiativrik, proaktiv och engagerad i både din egen och andras utveckling.
  • Vill kombinera fördelarna med att jobba på ett stort, stabilt företag - som samtidigt har en företagskultur präglad av stark nybyggaranda där tillväxt och förändring hela tiden är i fokus.
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Front-end utvecklare, CRM, Data & IT, UX & Webbdesign, Marknadsföring, Marknadsassistent, Marknadschef, Direkt marknadsföring, Marknadskoordinator, Projektledare
Typ av anställning Heltid
Rekrytering hanteras av Hedin Bil AB
Sista ansökningsdag 31 maj 2021 (24 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

För drygt 30 år sedan, 1985 grundade far och son, Ingemar och Anders, Hedin Bil i Borås. Då hade bolaget 40 anställda och sålde 800 fordon årligen. När vi snabbspolar fram till idag ser vi att Hedin Bil är Nordens största privatägda bilåterförsäljare och finns i hela landet, och i Norge och Belgien. Numera ägs Hedin Bil av Anders Hedin Invest-koncernen där bland annat bolag som Klintberg & Way, Mabi Rent och Tuve Bygg återfinns. Sammanlagt har koncernen ca 3 300 anställda och beräknas omsätta 24,5 miljarder SEK under 2019.