CRM-Ansvarig

CRM-Ansvarig

Arbetsbeskrivning

CRM, lojalitetsprogram eller
Marketing Automation - på Hedin Bil pratar vi om Datadriven Marknadsföring - och vi vill att du blir en del av vårt team som säkerställer att vi fortsätter vara ledande inom området.

I denna roll kommer du
att vara en del av vår marknadsavdelning där du ansvarar för att bygga vidare på Hedin Bils satsning på datadriven marknadsföring. Som ansvarig för området bär du det övergripande ansvaret för att utveckla Hedin Bils kunddialog via e-post, sms och kampanjsidor med befintliga likväl som framtida kunder. Arbetsområdet är nytt sedan ett par år inom koncernen, och Adobe Campaign tillsammans med en bakomliggande
IT-struktur är etablerat och i full tillämpning. Du kommer att kliva in för att vidareutveckla området som ska ta Hedin Bil vidare i vår digitala marknadsföring.
Koncernen har idag ett brett tjänsteerbjudande i form av över 30 representerade bilvarumärken, hyrbilar, eftermarknadstjänster och mycket annat vilket skapar fantastiska möjligheter att med data som grund erbjuda våra kunder stora mervärden.

Detta är en unik
möjlighet att vara med på en verklig förändringsresa i en mycket spännande bransch!

Du kommer i huvudsak
ansvara för att:

  • Genomföra e-postutskick både som del i större kundresor, likväl som enstaka kampanjutskick.
  • Designa automatiserade kundresor för våra befintliga och framtida kunder i samtliga datadrivna kanaler.
  • Analysera kundbeteenden och följa upp genomförda marknadsaktiviteter - alltid i jakt på nya insikter.
  • Identifiera och definiera segment på vår marknad och i våra databaser.
  • Utveckla en effektiv KPI-struktur för området datadriven marknadsföring.
  • Planera och koordinera kommunikationsinsatser i dina kanaler i samverkan med vår internbyrå.
  • Samverka med våra representerade bilmärkens generalagenter för att skapa effektiv kunddialog.
  • Kontinuerligt optimera alla kommunikationsinsatser genom tester och uppföljning.
  • I tät dialog med våra databasansvariga och externa leverantörer förädla och kvalitetssäkra vår kunddata.
  • Ansvara för datainsamling till kundnöjdhetsundersökningar som sker via e-post och sms.
Utöver samarbetet med dina kollegor på marknadsavdelningen kommer du även arbeta tätt med platschefer, interna märkeschefer och andra intressenter.

Vi erbjuder

Som ansvarig för datadriven
marknadsföring på Hedin Bil kommer du få möjligheten att ta mycket ansvar och driva utvecklingen av området. Hos oss får du möjligheten att kombinera det strategiska med det operativa tillsammans med en marknadsavdelning under snabb utveckling. I teamet finns redan stor erfarenhet av relationsmarknadsföring, digital kommunikation och därtill intern produktion av content vilket ger dig gott om resurser att förverkliga dina ambitioner. Med dig som ansvarig för datadriven kommunikation har vi kapacitet att göra skillnad. Hedin Bil är en dynamisk koncern under kraftig tillväxt, och du får en möjlighet att följa med på en utvecklande resa.

Din bakgrund

Du är en
resultatorienterad och i högsta grad analytisk/teknisk marknadsförare som litar på faktisk data vid planering av all marknadsföring. Du gissar inte - du tar reda på fakta - och är du inte nöjd med din fakta så designar du ett test för att ta reda på mer fakta. Du bör ha god teknisk förståelse och kommunicera obehindrat med kollegorna från IT - eller kanske själv ha en bakgrund från IT. Du älskar siffror, men samtidigt har du en god förmåga att tänka kommunikation och kundbehov - och kan enkelt sätta dig in i våra kunders tankebanor för att möta deras behov i olika skeden som tex i köpprocesser.

Du har troligen flera
års erfarenhet från arbete med datadriven kommunikation från en bransch som säljer abonnemangstjänster som telekom, försäkring eller energi. Alternativt har du arbetat med liknande uppgifter inom e-handel eller med någon form av kundklubb inom detaljhandeln. Du har en förmåga att bedöma kommunikation i både ord och bild, kombinerat med ett tekniskt intresse som hela tiden hjälper dig att ligga i framkant av utvecklingen inom marknadsföring. Har du erfarenhet av arbete i Adobe Marketing Cloud - och då specifikt Adobe Campaign - är det klart meriterande.

Slutligen ska du ha ett
starkt inre driv och inte vara rädd för att kombinera operativt detaljarbete med långsiktig planering - och motiveras av en möjlighet att flytta en hel bransch framåt i den digitala tidsåldern. Du vill göra skillnad på riktigt!
Mer info
Område Göteborgs stad
Yrkesroll CRM, Data & IT, Marknadsföring
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Hedin Bil AB
Sista ansökningsdag 15 nov 2019 (24 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

För drygt 30 år sedan, 1985 grundade far och son, Ingemar och Anders, Hedin Bil i Borås. Då hade bolaget 40 anställda och sålde 800 fordon årligen. När vi snabbspolar fram till idag ser vi att Hedin Bil är Nordens största privatägda bilåterförsäljare och finns i hela landet, och i Norge och Belgien. Numera ägs Hedin Bil av Anders Hedin Invest-koncernen där bland annat bolag som Klintberg & Way, Mabi Rent och Tuve Bygg återfinns. Sammanlagt har koncernen ca 3 300 anställda och beräknas omsätta 24,5 miljarder SEK under 2019.