Arbetsbeskrivning:Som E-Commerce Manager kommer du arbeta med ett nationellt och internationellt perspektiv och ansvara för löpande underhåll av företagets hemsidor, optimering av e-handelsplattform samt övrig säljdrivande digital aktivering där sociala medier är en viktig del.
Tjänsten ingår i sälj- och marknadsorganisationen för Grazette
Of Sweden och rapporterar till VP Sales & Marketing Director.
Du blir en viktig teamspelare och kommer jobba cross-funktionellt mellan försäljning-, IT- och marknad för att
utveckla och implementera online-strategi samt försäljning via egen webshop och via digitala kunder.
Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Försäljningsansvar för e-handel och våra Online Key Account kunder.
- Samla in och analysera data för att optimera synlighet / försäljning online
- Omvärlds- och trendbevakning inom E-Commerce samt konkurrensanalys
- Implementering av digitala kampanjer i samtliga digitala kanaler (Facebook, Instagram, • AdWords, Email etc)
- Utveckla och uppdatera företagets hemsidor
- Ansvara för och utveckla närvaron i sociala medier
- På ett kreativt sätt driva digitala frågor internt och tillsammans med våra byråpartner.
- Stötta upp försäljningsavdelningen med ev. övriga digitala arbetsuppgifter
Din profilDu är en prestigelös teamspelare men som gillar att ta eget ansvar för
Försäljning och Online kunder samt driva sälj från egen webshop via digitala kanaler.
Som person har du ett genuint intresse för digital försäljning och marknadsföring samt e-handel, du håller dig uppdaterad med utvecklingen.
Vidare är du strukturerad, analytisk och har stark känsla för detaljer. För att passa i rollen är det en förutsättning att du är sälj- och marknadsorienterad
och förstår hur olika kanaler fungerar och samspelar. Du arbetar obehindrat i svenska och engelska i både tal och skrift.
Praktiska erfarenheter: - Du har mångårig direkt egen praktisk erfarenhet inom e-handel och digital marknadsföring.
- Du har en relevant eftergymnasial utbildning
- Stort digitalt intresse och förutsättningar för att jobba med webbsidor
- Du har kunskap och erfarenhet att jobba med och skapa kampanjer i sociala medier
- Erfarenhet från analys i Google Analytics
- Bekant med hur PPC (AdWords, Bing) och SEO fungerar
- Meriterande om du har kompetens från FMCG eller hår- / skönhetsindustrin.