Utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap socialförvaltningen Hisingen

Utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap socialförvaltningen Hisingen

Om arbetsplatsen
Lundby är en snabbt växande stadsdel. Här byggs mycket nytt och stadsdelen får en allt tydligare citykaraktär. Våra drygt 54 000 invånare har oftast bara några minuter in till centrala Göteborg tack vare utmärkta kommunikationer. Förvaltningens 1 600 medarbetare arbetar tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Vårt mål är att skapa en sammanhållen stadsdel, där människor har goda och rättvisa levnadsvillkor och upplever delaktighet.

Arbetsuppgifter
Vi söker en utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap till socialförvaltningen Hisingen. Vi erbjuder ett utmanande och roligt arbete med stor bredd i arbetsuppgifterna i en ny organisation som är aktiv från 1 januari 2021. Som utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap ansvarar du för det lokala arbetet i Socialnämnden Hisingen. Säkerhetsområdet omfattar personsäkerhet, fysisk säkerhet, brandskydd och informationssäkerhet, där du ansvarar för strategisk planering och löpande uppföljning inom alla dessa områden. Krisberedskapsområdet omfattar ansvar för övergripande planering, samordning och uppföljning av förvaltningens arbete med kris och beredskap. Du kommer också att ha en viktig roll i förvaltningens lokala trygghetsarbete. I arbetsuppgifterna ingår att: * samordna och systematisera förvaltningens arbete med personsäkerhet, fysisk säkerhet, systematiskt brandskyddsarbete, informationssäkerhet, beredskap och krishantering * ansvara för att samordna och hålla ihop arbetet med tjänsteperson i beredskapsfunktionen inom förvaltningen * stödja chefer i det förebyggande säkerhetsarbetet, bland annat i att göra riskanalyser och krishanteringsplaner * stödja chefer i att följa upp säkerhetsnivån i deras verksamheter * informera chefer om beslut, lagar och riktlinjer som gäller området säkerhet, risk och kris * planera och samordna det övergripande arbetet rörande larm och bevakning * medverka kring säkerhetsfrågor vid ny- och ombyggnad av lokaler * ta fram och sammanställa beslutsunderlag till förvaltningsledning och nämnd Tjänsten är placerad på förvaltningens stabsavdelning. Avdelningen ansvarar förutom säkerhet och krisberedskap även för kanslifunktioner, kommunikation, fastighets- och IT-frågor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från relevant eftergymnasial utbildning med inriktning mot säkerhet och krisberedskap samt arbetslivserfarenhet från området på en strategisk nivå. Erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation samt erfarenhet av process- eller projektledning är meriterande. För att passa i rollen som utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap krävs att du är strategisk i tanken, men operativ i handling. Du har analytisk förmåga att hantera komplexa sammanhang som påverkar uppdraget i relation till socialförvaltningen och omvärlden. Arbetet innebär samtidigt både en ledande och en samordnande roll, vilket ställer krav på att du är både drivande och serviceinriktad. Som person är du mål- och resultatorienterad. För att du ska kunna genomföra ditt uppdrag väl ser vi att du är en noggrann person som är mycket bra på att självständigt planera, prioritera, strukturera och genomföra arbetsuppgifter. Du har lätt för att skapa förtroende och etablera och utveckla goda samarbetsrelationer och du har en mycket god språklig förmåga i såväl tal som skrift. Då tjänsten är säkerhetsklassad kommer det att bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. Välkommen med din ansökan!

Övrigt
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. I Göteborgs Stad tillämpas rökfri arbetstid. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vi undanber oss vänligen med bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs Stad har upphandlade avtal.
Mer info
Kontaktperson Lamija Sabanovic
Telefon 031-365 35 87
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Organisationsutveckling, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 2 dec 2020 (9 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Göteborgs Stad har tio stadsdelsförvaltningar. Dessutom finns 21 fackförvaltningar och en rad bolag. Varje stadsdelsförvaltning leds av en nämnd. I nämnden sitter politiskt tillsatta ledamöter som är utsedda av kommunfullmäktige. Stadsdelsnämnden fattar bland annat beslut som rör förskola, skola, äldreomsorg, stöd till funktionshindrade och sociala tjänster. De anställda tjänstemännen i stadsdelsförvaltningarna ansvarar sedan för att arbetet utförs så som nämnden beslutat.