Marknads- och kommunikationsansvarig med uppdrag att stärka Göteborgs innovationskraft

Marknads- och kommunikationsansvarig med uppdrag att stärka Göteborgs innovationskraft

Om arbetsplatsen
Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.

Arbetsuppgifter
Älskar du också Göteborg och företagande? Vill du hjälpa oss att stärka regionens attraktionskraft? Vi bjuder på en innovativ och kreativ miljö med stark framtidstro och en övertygelse om att allt är möjligt. Våra sociala kanaler följs av tiotusentals personer och intresset för Göteborg är enormt såväl i Sverige som internationellt. Vi tänker att det kan bli ännu större. Vill du hjälpa oss med nationell och internationell kommunikation och marknadsföring av en region med enorm dragningskraft? Vi hoppas det. Här är våra önskemål/förväntningar på dig. Nu söker vi en ansvarig för marknadsföring och kommunikation till avdelningen Kluster & Innovation, ett av BRG:s fyra verksamhetsområden. Du kommer att bidra till att skapa hållbar utveckling genom att tillsammans med dina kollegor på avdelningen aktivt arbeta för kluster- och innovationsutveckling i Göteborgsregionen. Detta gör vi tillsammans genom att identifiera styrkeområden, knyta samman människor från företag, akademin och offentlig verksamhet i värdefulla nätverk, samt initiera branschsamarbeten som leder till kommersiellt bärkraftiga innovationer. Som ansvarig för marknadsföring och kommunikation har du ett övergripande strategiskt ansvar för avdelningens kommunikation samtidigt som du arbetar operativt med uppgifter som är relevanta i rollen. Du kommer att jobba i ett team med flera kommunikatörer med krav på att både arbetsleda och prioritera med BRGs uppdrag och varumärke i fokus. Du rapporterar till avdelningschefen och samarbetar tätt med kommunikationschefen och andra med både kommunikations och verksamhetsansvar. I tjänsten ingår även att vara kommunikationsrepresentant för BRG i ett antal samverkansprojekt. - Utveckla och följa upp avdelningens marknadsförings- och kommunikationsplan samt bidra i kommunikationsplanering i samverkansprojekt mm. - Bidra i uppdatering och utveckling av Business Regions Göteborgs kommunikationsstrategi samt övriga styrdokument för marknadsföring och kommunikation. - Bidra i strategi- och utvecklingsarbete på avdelningen. - Ta en aktiv roll i det gemensamma ansvaret att stärka varumärket Göteborg och Business Region Göteborg. - Samordna marknadsföring- och kommunikationsaktiviteter tillsammans med övriga avdelningar. -Redaktionellt ansvar för kommunikation och marknadsföring i alla kanaler. Detta inkluderar både strategiskt och operativt arbete, såsom redigering och publicering i digitala kanaler. -Producera marknadsmaterial, artiklar m.m

Kvalifikationer
Din utbildning Media och kommunikationsutbildning på högskolenivå (3 - 4 år) eller motsvarande utbildning relevant för uppdraget. Din erfarenhet/kompetens 3-5 års erfarenhet av att jobba med marknadsföring och kommunikation samt god förståelse för hur marknadsföring och kommunikation bidrar till att nå verksamhetens mål. God kompetens som beställare av kommunikation Ledarerfarenhet både inom arbetsledning och projektledning God skribent med dokumenterad erfarenhet av att skriva både på svenska och engelska, främst i digitala kanaler. Goda kunskaper och dokumenterad erfarenhet av både strategiskt och operativt arbete med sociala medier och andra digitala verktyg. Förståelse för hur man kan använda SEO och andra verktyg för att utveckla kommunikation och marknadsföring. Program Drupal 8 - Önskvärt med god vana av CMS- och andra digitala kommunikationsverktyg såsom Bizwizard eller liknande verktyg för utskick. Adobe Önskvärd med erfarenhet av InDesign, After Effects, Photoshop och andra relevanta program SuperOffice Önskvärt med erfarenhet i CRM-system som till exempel SuperOffice.. Microsoft Krav med erfarenhet i Office-paketet samt önskvärt med erfarenhet av Sharepoint Färdigheter och personliga egenskaper Du är en inspirerande kommunikatör och marknadsförare som gärna låter dig inspireras och drivs av ständig utveckling. Du kombinerar affärsvana med kreativitet. Du är prestigelös och drivs av att arbeta med såväl strategiska som operativa frågor Du har ett stort intresse för näringslivsutveckling och företagande. Därtill är ett intresse för innovationsprocesser och utvecklingsprojekt ett plus Du är snabb, kreativ, flexibel och självgående samtidigt som du är mån om gott samarbete.

Övrigt
Läs gärna mer om Business Region Göteborg https://www.businessregiongoteborg.se/
Mer info
Kontaktperson Maria Strömberg
Telefon 031-367 61 10
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Marknadsföring, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 1 dec 2020 (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Göteborgs Stad har tio stadsdelsförvaltningar. Dessutom finns 21 fackförvaltningar och en rad bolag. Varje stadsdelsförvaltning leds av en nämnd. I nämnden sitter politiskt tillsatta ledamöter som är utsedda av kommunfullmäktige. Stadsdelsnämnden fattar bland annat beslut som rör förskola, skola, äldreomsorg, stöd till funktionshindrade och sociala tjänster. De anställda tjänstemännen i stadsdelsförvaltningarna ansvarar sedan för att arbetet utförs så som nämnden beslutat.