Administratör för grundskola och gymnasiet

Administratör för grundskola och gymnasiet

Om arbetsplatsen
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor i Göteborgs Stad är samlade i en förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Det är en politiskt styrd verksamhet där nämndens uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna, att för hela stadens räkning anordna arbetsmarknadspolitiska åtgärder och att i övrigt ta de initiativ som behövs för att främja sysselsättningssituationen. Uppdraget är att vi tillsammans skapar förutsättningar för studier och arbete. Målet för nämnden är en stad där människor jobbar och försörjer sig själva, att bidra till att Göteborg är en företags- och tillväxtvänlig stad, att de upphandlingar som genomförs skapar mervärde för göteborgarna och att bidra till att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare med goda arbetsvillkor. Förvaltningens två stora avdelningar är Arbetsmarknadsavdelningen och Vuxenutbildningsavdelningen. Till det finns stödavdelningarna Ledningsstab, HR och kansli, Ekonomi och inköp samt Kommunikation och IT. Tillsammans är vi ca 250 medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som administratör ingår du i avdelningen Centrum för arbetsmarknadsanställningar vars uppdrag är att anställa göteborgare inom olika former av arbetsmarknadsinsatser så som extratjänster i välfärden, offentligt skyddade anställningar (OSA) och introduktionsanställningar. Dessa anställningar sker på uppdrag av, och i samarbete med, Arbetsförmedlingen. Målet med anställningarna är att göteborgarna ska gå vidare till ett arbete på den öppna arbetsmarknaden och/eller till studier. I administratörens arbetsuppgifter ingår bland annat att arbeta i lönesystemet Personec, arbeta i Feriebas och även vanligt förekommande administrativa arbetsuppgifter, arbetsplatsbesök, kontakt med ungdomar, föräldrar och arbetsplatser. Hantera situationer som kan uppstå på arbetsplatser där ungdomar är placerade, hantera telefonslingan och mail, publicera på hemsidan, hjälpa till vid olika situationer som kan uppstå, bemanna reception under högsäsong och möjligen vid andra perioder av året då feriearbete pågår. Besvara medborgare på ett trevligt och professionellt sätt. Arbetsuppgifterna kräver tålamod och ett mycket gott professionellt bemötande.

Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten ska du som söker ska ha en administrativ utbildning och erfarenhet av administrativt arbete. Du ska ha arbetet i lönesystemet Personec och vara en van användare av Excel. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsarbete och systemet Feriebas. Vi tror även att det är mycket meriterande om du har erfarenhet av att möta människor i olika situationer och genom ditt stabila och trygga arbetssätt avvisa när så behövs. Meriterande är även erfarenhet av arkivering och diarieföring. Rollen som administratör kräver att du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du behöver kunna arbeta effektivt under stress och skilja på sak och person och ta välgrundade beslut. Du bidrar med nya idéer och perspektiv och ser lösningar i situationer som behöver lösas. Vi tror att du har ett strukturerat arbetssätt som visar sig genom att du arbetar effektivt, systematiskt, organiserat och metodiskt. Att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och att du anstränger dig för att framföra lösningar tror vi är ett måste för denna tjänsten. Humor och tålamod kommer att hjälpa dig i ditt arbete, likaså att tycka om att samarbeta med andra människor över staden. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Rekryteringen påbörjas snarast, så tveka inte att skicka in din ansökan!

Övrigt
I den här rekryteringsprocessen kommer samtliga sökande ombedjas att genomgå arbetspsykologiska tester. Efter genomfört test kommer automatisk återkoppling ges. Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Vi arbetar aktivt för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att jämställdhet och mångfald bidrar till att utveckla våra verksamheter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs Stad har upphandlade avtal.
Mer info
Kontaktperson Sofia Gustafsson
Telefon 031-368 30 77
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Administration, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 4 dec 2020 (3 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Göteborgs Stad har tio stadsdelsförvaltningar. Dessutom finns 21 fackförvaltningar och en rad bolag. Varje stadsdelsförvaltning leds av en nämnd. I nämnden sitter politiskt tillsatta ledamöter som är utsedda av kommunfullmäktige. Stadsdelsnämnden fattar bland annat beslut som rör förskola, skola, äldreomsorg, stöd till funktionshindrade och sociala tjänster. De anställda tjänstemännen i stadsdelsförvaltningarna ansvarar sedan för att arbetet utförs så som nämnden beslutat.