Företagsrådgivare kompetensförsörjning

Företagsrådgivare kompetensförsörjning

Behovet av bostäder och infrastruktur växer i takt med befolkningen och därför behöver bygg- och anläggningsföretag ständigt nya medarbetare med rätt kompetens. Har du ett intresse för kompetensförsörjningsfrågor och vill bidra i arbetet för att öka attraktionskraften, mångfalden och jämställdheten i byggbranschen? Då kan det här vara jobbet för dig!

Om jobbet

Som företagsrådgivare inom kompetensförsörjning kommer du företräda Byggföretagen i det lokala arbetet med kompetensfrågor gentemot myndigheter, näringsliv, media, fackförbund och lärosäten samt vara Byggföretagens lokala/regionala representant i Byggbranschens Yrkesnämnd. Du kommer att agera rådgivare och stöd till medlemsföretagen samt arrangera regionala och lokala aktiviteter inom kompetensförsörjning. I arbetsuppgifterna ingår att regelbundet besöka utbildningsgivare, att hålla presentationer vid medlemsträffar samt vissa administrativa uppgifter kopplat till lärlingar och yrkesbevis. Du kommer även att delta i olika samverkansgrupper och agera tillsammans med medlemsföretagen för att driva Byggföretagens kompetensförsörjningsfrågor.

Arbetet innebär många externa samarbeten och ansvar för att planera och anordna informationsträffar, föreläsningar och liknande aktiviteter för medlemsföretagen.

Din profil

Du har några års erfarenhet av att arbeta med utbildningsfrågor och kompetensförsörjning på företag/skola/yrkeshögskola. Det är meriterande om du har erfarenhet från byggbranschen, vuxenutbildning och/eller kunskap om Yrkeshögskolans eller högskolors utbildningssystem. Vi värdesätter också om du har en relevant högskole- eller universitetsutbildning.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är ansvarstagande, tar egna initiativ samt att du är bra på att bygga nätverk och upprätthålla goda relationer.

Vi erbjuder

På Byggföretagen värnar vi om att skapa en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi tillämpar förtroendearbetstid och har ett lägre arbetstidsmått än den normala fyrtiotimmarsveckan. Utöver det erbjuder vi friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, sjukvårdsförsäkring samt gruppförsäkring. Vi tillämpar provanställning och i övriga frågor gäller tjänstemannaavtalet mellan Byggföretagen och Ledarna, Sveriges Ingenjörer, Unionen.

Placering

Tjänsten är placerad vid vårt regionkontor på Ekmansgatan 1 i Göteborg. Vi tillämpar en distansarbetespolicy som innebär att du i överenskommelse med chef har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan.

Du ingår i region Väst som består av 15 medarbetare som tillsammans företräder Byggföretagen och ger medlemmarna stöd och service från våra kontor i Göteborg, Uddevalla och Skövde. Som företagsrådgivare inom kompetensförsörjning är dina närmaste kollegor de 5 personer vilka utgör arbetsmarknadsgruppen som jobbar med kompetensförsörjning, arbetsrätt, kollektivavtal och lönebildningsfrågor. Din närmaste chef är chefen för arbetsgivarfrågor i region Väst.

Din ansökan

Låter det här som jobbet för dig? Skicka då din ansökan till oss senaste den 14 augusti 2022. Ansökningstiden sträcker sig över semesterperioden vilket innebär att vi kommer återkoppla och börja kalla till intervju först under vecka 33-34.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Siri Åhlmans, chef arbetsgivarfrågor i Göteborg, på siri.ahlmans@byggforetagen.se.
Mer info
Kontaktperson Thomas Sandén
Telefon 0722140937
Område Göteborgs stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Bygg & Hantverk, HR & Personal
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 27 aug 2022 (9 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Byggföretagen organiserar ca 3.800 arbetsgivare i 25 lokala byggföreningar organiserade i 6 geografiska regioner. Vi är en av de största medlemsorganisationerna inom Svenskt Näringsliv.