Agil produktägare med erfarenhet av kravhantering

Agil produktägare med erfarenhet av kravhantering

Vi har en lång historik av utveckling av personalsystem som hjälper våra kunder att följa lagar och regler inom arbetsrätten och att kompetensutveckla sin personal. Vi har just börjat en resa där vi ska ersätta våra äldre on-premises med en framtidssäker och skalbar lösning som vi kan erbjuda som SaaS till nya och befintliga marknader.

Vi söker nu en produktägare med erfarenhet av att arbeta med krav som kan förstärka vårt utvecklingsteam, lyssna in kundens behov och hjälpa till att ta fram den bästa möjliga framtida versionen av WinLas. Rollen passar dig som tycker om att ha ett övergripande perspektiv, struktur, att hjälpa kollegor och att alltid leverera effektiva lösningar. Hos oss blir du en del av ett starkt och stöttande team som jobbar med ständiga förbättringar. Du har möjlighet att delvis arbeta på distans.

Din vardag
I din roll som produktägare inom utvecklingsteamet för LAS (Lagen om Anställningsskydd) kommer du att jobba nära vår Product Manager, scrum master och övriga teamet för att ta fram utvecklingspunkter och beställningar som utvecklarna och testarna sedan kan ta vidare. Du ansvarar också för att det finns en prioriterad back-log och tillsammans med vår Product Manager ansvarar ni för vår roadmap som visar progress och förväntade leveranstidpunkter till kund för domänområdet LAS.

Vi förväntar oss att du i din roll som produktägare även ansvarar för kravhanteringen i den nya produkten. Det innebär att du ansvarar för att samla in, bearbeta och skriva ner högnivåkrav som kommer antingen från en extern kund eller ett internt behov. Du kommer ansvara för att hålla workshop inom krav, se till att kraven blir granskade och godkända samt att förvalta krav. Du kommer även vara med och driva och forma kravhanteringen.

Arbetet som produktägare är omväxlande och exempel på arbetsuppgifter är:
  • Tätt samarbete med kund och product manager för att utreda rätt behov
  • Skriva krav, underhålla kravdokumentationen
  • Samordna och driva krav-workshop
  • Organisera granskningar av krav
  • Ta fram epics, features och user stories
  • Hålla en prioriterad produkt back-log
Hur vi jobbar
Vi arbetar enligt den agila metoden Scrum och har två-veckorssprintar med moment som sprintplanering, daily stand-ups, demos och retros. Produktägarens roll är att komma med prioriterade utvecklingspunkter till sprintplaneringarna och sedan finnas tillgänglig under sprinten för att verifiera att utvecklingen sker som förväntat.

För oss är det väldigt viktigt att arbeta med ständiga förbättringar, varpå vi ser att du kommer in med erfarenheter som kan bidra till vår fortsatta utveckling. Vi letar efter drivna och nyfikna personer som är bra på att både ge och lämna feedback samt att dela med sig av sina kunskaper.

För att lyckas i denna roll tycker vi att...

... du ska ha/vara
  • Minst 2 års erfarenhet inom rollen som kravanalytiker och produktägare eller motsvarande befattning
  • Kunskaper inom agila metoder/utvecklingsprocesser såsom scrum
  • Relevant högskoleutbildning inom exempelvis systemvetenskap eller motsvarande erfarenhet
  • En god analytisk förmåga
  • Talar och skriver svenska ohindrat
... det är bra om du har
  • Erfarenhet av LAS och/eller HR
  • Erfarenhet av SaaS
  • Certifiering eller utbildning inom agil produktledning
  • Certifiering eller utbildning inom kravhantering
  • Erfarenhet av att arbeta med minst några utav följande teknologier/applikationer: Azure DevOps, Modern Requirement, BDD, Gherkin, Story mapping
Som person är du noggrann och systematisk. Du gillar struktur, är serviceinriktad och lyssnar på kundens eller kollegornas behov för att kunna hjälpa till på bästa sätt. Du gillar att lära dig nya saker och har ett intresse för teknik som gör att du håller dig uppdaterad inom området. Det finns möjlighet att avsätta tid för kompetensutveckling under arbetstid.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Vi tror på att team som har medlemmar av olika bakgrund är de mest produktiva teamen. Därför välkomnar vi olika typer av bakgrunder, identiteter och erfarenheter. Vi strävar efter att vara ett bolag med en jämn könsfördelning och välkomnar en breddning av nationella bakgrunder (så länge som du behärskar det svenska språket på ett bra sätt). Vi är också en salig blandning av akademiker och självlärda. En varierad ålder har vi också och vi är alla i olika livsfaser med ex. familj.

Intervjuer kommer att ske löpande så tror du att detta är något för dig, vänta inte med att söka till sista stund.
Mer info
Område Falköping
Yrkesroll Data & IT, Projektledare
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 19 feb 2023 (16 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

WinLas är det lilla företaget med det stora hjärtat som uppstått ur myllan på Falbygden. Familjeföretaget grundades av Bo Johansson 1987, som då parallellt med sin lärartjänst fick förfrågan om att utveckla ett system för hantering av "den besvärliga LAS:en". Sedan dess har verksamheten vuxit och idag är vi 28 medarbetare och fyra konsulter som arbetar med att förmedla kunskap och system för att förenkla administration och utveckling av personal till över 350 kunder (varav drygt 230 kommuner).