Webbanalytiker

Webbanalytiker

Hösten 2006 kom MediaMarkt till Sverige när vi öppnade två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Idag är vi 28 varuhus samt har en växande Online-handel. Vi är en av Sveriges största aktörer på hemelektronikmarknaden med en årlig omsättning på ca 5 miljarder. MediaMarkt Sverige tillhör Media-Saturn koncernen som är Europas största hemelektronik kedja.

Är du en webbanalytiker med stark analytisk förmåga och ett tydligt affärstänk? Har du en passion för att jobba datadrivet, gillar att fördjupa dig i detaljerna och att tänka kritiskt?

Hos oss får du en spännande, bred och varierad roll där du arbetar både strategiskt och operativt inom webbanalysområdet.

Du kommer att tillhöra Webteamet som organisatoriskt ligger i vårt E-handelsbolag. I din funktion arbetar du nära säljavdelningen, inköp och marknad inom den svenska organisationen. Du kommer även att ha ett nära samarbete med analysteamet på huvudkontoret i Tyskland. Du rapporterar till Web Manager.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Använda olika analysverktyg för att extrahera och analysera data.
  • Rapportera och visualisera resultatet både på en operativ, teknisk och en strategisk managementnivå.
  • Kommunicera insikter, föreslå lösningar och förbättringar baserat på analys och business case.
  • Hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna inom e-handeln i allmänhet och inom webbanalys i synnerhet.
  • Agera kravställare gentemot e-handeln, marknad- och säljorganisationen.
Vem är du?
  • Relevant akademisk utbildning eller motsvarande.
  • Erfarenhet från dataanalysverktyg och språk som Google Analytics, Excel / Google Ark, Big Query och SQL.
  • Erfarenhet av tagghantering i Google Tag Manager.
  • Djup förståelse för konverteringsoptimering och erfarenhet från A/B-testverktyg.
  • Van att utveckla hypoteser baserade på insikter från GA-analys, värmekartor och användartestdata.
  • Kunskaper i datavisualisering (Google Data Studio).
  • God förståelse för den digitala kundresan, gärna från detaljhandel och/eller konsumentvaror.
  • Meriterande med erfarenhet med verktyg som Hotjar, Contentsquare, VWO, Smartlook eller Crazy Egg mfl.
  • Meriterande med kunskap om grundläggande webbkoncept, HTML och CSS.
Vad beskriver dig?
  • Stark kvantitativ- och kvalitativ analyskompetens med ett stort intresse för olika dataanalys metoder.
  • Drivs av att ständigt förbättra den digitala kundresan och nå våra utmanande mål.
  • En lagspelare som gillar att dela med sig av sina kunskaper och insikter både inom teamet och till andra avdelningar.
  • Kundfokuserad, lösningsorienterad och datadriven istället för att drivas av magkänsla.
  • Trivs i en snabb och dynamisk miljö med internationella kontaktytor.
  • Strukturerad, planerar i förväg och gör tydliga prioriteringar baserat på kundens och affärens bästa.
  • Förmåga att växla mellan strategiskt och operativt arbete.
  • Mycket god kommunikatör på både svenska och engelska i tal såväl som skrift.
Är du intresserad?

Tjänsten omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning initialt med start enligt överenskommelse.

Vi önskar din ansökan snarast möjligt, dock senast 22 december 2019. Observera att intervjuer och urval sker fortlöpande och att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Frågor?

Var vänligen kontakta Web Manager, Elin Kudo, kudo@mediamarkt.se.

Vi ser fram emot din ansökan!
Mer info
Område Danderyd
Yrkesroll Marknadsföring, Marknadschef, Direkt marknadsföring, Marknadskoordinator
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.mediamarkt.se
Sista ansökningsdag 22 dec 2019 (13 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Om MediaMarkt
Hösten 2006 kom MediaMarkt till Sverige när vi öppnade två varuhus, idag är vi 28 varuhus med en växande E-handel och är en av Sveriges största aktörer på hemelektronikmarknaden.
MediaMarkts framgång grundar sig i vår passion för varje enskild kund. Vårt dagliga arbete genomsyras av att alltid fokusera på kunden och att ständigt förbättra verksamheten i varuhusen. På MediaMarkt ligger detta ansvar hos alla medarbetare.

Vår filosofi är att varje medarbetare har betydelse för verksamheten och vi förväntar oss att du har ett eget driv, har en passion för vårt affärsområde och brinner för att ge service utöver det vanliga. Vi anser att medarbetarnas möjlighet att påverka sitt arbete och agera på eget initiativ är nyckeln till att uppnå resultat.

Därför söker vi dig som trivs med frihet under ansvar och som ser lösningar istället för problem. Vill du ta steget och utvecklas tillsammans med oss, samtidigt som du har riktigt roligt längs vägen?