Fritidspedagog/fritidslärare

Fritidspedagog/fritidslärare

Vill du arbeta i en skola med tydliga mål, där ledarskap, systematiskt kvalitetsarbete och elevhälsa står i fokus? Vi söker dig som är en behörig fritidspedagog, gärna med erfarenhet från arbete i en interkulturell skola. Vi räknar med att du har viljan och förmågan att tillsammans med andra kollegor utveckla skolans arbete och bidra till ett gott arbetsklimat. Men framför allt har du erfarenhet och det engagemang som krävs för att arbeta i en lärmiljö som ställer stora krav på flexibilitet, tålmodighet och kreativitet. Du är en ansvarstagende person som arbetar medvetet för att uppnå gemensamt uppställda mål. Som person är du inställd på samarbete och ser till hela verksamhetens bästa. Huvuduppdraget är att som fritidspedagog/ lärare i fritidshemmet, ansvara för den pedagogiska verksamheten under rast- och fritidstid. Förutom att tillsammans med dina kollegor ansvara för och planera fritidshemmets verksamhet kommer du att dokumentera, genomföra, utvärdera och utveckla verksamheten utifrån våra styrdokument. På fritids har vi påbörjat ett arbete med pedagogiska planeringar och vi ser gärna att du har erfarenhet av det och kan vara med och utveckla vår verksamhet på fritids. Den andra delen av uppdraget är att under skoltid samverka med lärarna och på olika sätt stödja eleverna i sitt lärande. Viss undervisning sker i klassen där du samverkar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som: - är utbildad fritidspedagog/ lärare mot fritidshem - arbetar med ett lågaffektivt förhållningssätt - vill ha en utmaning och känner engagemang i att göra skillnad för elever i ett interkulturellt område - vill driva ett utvecklingsarbete på vårt fritidshem till ett fritidshem med hög kvalité - tar ansvar för, och har god förmåga att skapa bra relationer till både elever, kollegor, skolledning samt vårdnadshavare - har goda ledaregenskaper och är en tydlig vuxen som kan sätta gränser och är konsekvent.

Vår ledstjärna är Medborgarens fokus. Allt vi gör ska bidra till platsen Botkyrka och till dem som lever och verkar här. Botkyrkaborna är medskapare i all utveckling inom kommunen och vi möter de behov som finns genom att leva våra värdeord; öppna, ansvarstagande, modiga och energiska. Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. Välkommen att göra skillnad för medborgarna i Botkyrka. Tillsammans når vi resultat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Mer info
Kontaktperson Carina Blixt
Telefon 072-450 59 13
Område Botkyrka
Yrkesroll Utbildning, Fritidspedagog
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 26 apr 2019 (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare. Skogsbacksskolan är en interkulturell F-3 skola med ca 210 elever som ligger i området Storvreten i Tumba. Skolan har mycket fina lokaler som består av en nyrenoverad del och en helt ny tillbyggnad med bland annat eget tillagningskök. Vi ligger nära fina naturområden som används såväl i undervisningen som under fritidstid. Som fritidspedagog har du tillgång till arbetsplats i ett för pedagogerna gemensamt arbetsrum. Varannan vecka har fritids en gemensam konferens för planering och utveckling av fritidshemmet enligt läroplanens kapitel 4. På skolan finns ett väl fungerande elevhälsoteam bestående av rektor, biträdande rektor, skolsköterska, kurator, specialpedagog och speciallärare. Skolläkare finns på plats någon/några dagar per månad. Vi är just nu mitt uppe i ett utvecklingsarbete inom område rörelse för att vi tror att rörelse bidrar till ett bättre inlärningsklimat och är positivt för elevers kunskapsinhämtande. Det innebär bl.a. att vi arbetar med att utveckla rasterna genom styrda rastaktiviteter på ett sätt som uppmuntrar till rörelse och aktiva raster. målet är att eleverna ska få möjlighet till 30 minuters ledarledd rörelseaktivitet varje dag.