Ekonomiassistent till Fristads, Borås / Viared

Ekonomiassistent till Fristads, Borås / Viared

Till huvudkontoret i Borås söker vi nu en:

Ekonomiassistent / Accounting clerk

Vill du bli en del av ett härligt gäng på ett marknadsledande internationellt företag? Är du en lagspelare med med erfarenhet av kundreskontra, har öga för detaljer och är en effektiv administratör? Då ska du söka jobbet som Accounting clerk till Fristads Sverige!

Våra värderingar; Passion, Enkelhet, Tillsammans, är viktiga för oss. Som medarbetare hos oss är du en viktig ambassadör och förebild för dessa både internt och externt. En viktig del i vår affärsmodell är Hållbarhet och vi leder sedan länge utvecklingen inom hållbarhet och miljö inom textilbranschen.

Rollen
Du kommer att vara del av ett engagerat och affärsinriktat Finance team som bidrar till ett framgångsrikt Fristads. Ditt arbete är en viktig del i att säkra en korrekt hantering av företagets likvida medel och att vi uppfyller såväl interna som legala krav i respektive land.

Som Accounting clerk har du mycket samarbete och kontakt med dina teamkollegor på Finance, våra kollegor inom Sales, med våra kunder samt externa kravhanteringsparter såsom Svea inkasso.

Då vi roterar mellan arbetsuppgifterna inom Finance teamet är det viktigt att du trivs med att arbeta tillsammans med andra. Din närmsta chef kommer vara vår Shared Service Manager som arbetar nära och tillsammans med Finance-teamet.

I din roll kommer du primärt att;
  • Boka kundinbetalningar
  • Hantera påminnelser till kunder genom brev och direktkontakt med kunden
  • Hantera påminnelser via extern kravhanteringspart
  • Avstämning av kundkonton
  • Hantera interna kundfordringar
  • Göra kreditkontroll på kunder inom ramen för Kreditpolicy
  • Ställa ut manuella fakturor
  • Ställa ut bonus kreditar
Din Profil
Du gillar att jobba i en föränderlig miljö där utveckling och förändring är en naturlig del i verksamheten och där det är självklart att jobba i team tillsammans med andra.

I rollen behövs god förmåga att bygga och upprätthålla relationer och samarbeta med andra, hantera kundinformation med hög integritet, vara noggrann med detaljer samt kunna strukturera och prioritera i det egna arbetet och jobba effektivt. Du är service-minded, flexibel i din inställning och har förmågan att utveckla arbetssätt på ett sätt som förenklar för verksamheten. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper vid urvalet.

Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt är ett krav då vårt koncernspråk är engelska och vi har kunder och kollegor runt om i Europa.

Din bakgrund
  • Två års arbetslivserfarenhet inom administration, kundservice eller ekonomi är ett krav
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt är ett krav
  • Gymnasieutbildning är ett krav och det är meriterande om du har gått någon form av ekonomiutbildning
  • Goda kunskaper i Officepaketet är ett krav
  • Du behöver ha arbetat med kundreskontra tidigare
  • Det är meriterande om du tidigare arbetat med med systemen SAP eller M3
  • Det är meriterande om du har goda kunskaper i Tyska och eller Finska
Vad kan vi erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en viktig roll i ett team med stor arbetsglädje och i en organisation som ligger i framkant inom vår bransch. Vi kommer att ge dig de bästa förutsättningarna för att lyckas i din roll och ständigt arbeta för att utveckla dig som individ. Du kommer att få marknadsmässiga villkor och verktyg för att kunna utföra ditt arbete på bästa sätt. Som anställd på Fristads kommer du arbeta på ett marknadsledande företag som leder utvecklingen inom hållbarhet och miljö i branschen.

Placering
Du kommer att arbeta i vårt nybyggda moderna huvudkontor i Viared strax utanför Borås.På grund av rådande Covid -19 restriktioner kan du även komma att arbeta på distans hemifrån efter genomförd introduktion.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidaretjänst som inleds med en 6 månaders visstidsanställning.

Kontakt
Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Lena Wennerbo, Shared Service Manager +46 33 20 23 08 Maria Andtbacka HR Businesspartner +46 33 20 22 45

Vi tillämpar löpande urval och ser därför framemot din ansökan så snart som möjligt!

Fristads has challenged and driven the development of durable and functional workwear since 1925, always with professional workers in mind and with innovation and sustainability as drivers. Our range of clothing includes classic as well as contemporary garments for a wide range of industries and our garments are made to meet the highest standards when it comes to quality, safety and comfort. www.fristads.com

The brands Fristads, Kansas and Leijona are part of Hultafors Group, owned by Latour. Hultafors Group is one of Europe's largest companies to supply workwear, footwear, head protection, hand tools, tool carriers and ladders for professional users. Hultafors Group has more than 1,000 employees and net sales in 2020 amounted to SEK 3.6 billion.www.hultaforsgroup.com
Mer info
Område Borås
Yrkesroll Ekonomi, Ekonomiassistent, Administration, Sekreterare, Försäljning, Kundservice
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 24 maj 2021 (43 dagar kvar)