Chef för Fristads nya distributionscenter

Chef för Fristads nya distributionscenter



Manager Distribution Center / Chef för vårt nya distributionscenter

Tillväxtresan fortsätter
Under 2019 investerade Fristads i en helt ny anläggning med fräscha kontor och automatiserat lager i Viared mellan Borås och Göteborg. En stor del av satsningen har lagts på ett nytt distributionscenter med den senaste tekniken och till det söker vi nu ett team med nya Fristads-kollegor. De nya rollerna kommer att ligga under Internal Operations organisationen.

Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår moderna distributionsanläggning och Autostore-lösning. Anläggningen är en av våra viktigaste satsningar och spelar en nyckelroll i Fristads fortsatta tillväxtresa. Du kommer att ingå i ett team bestående av ledare och specialister vars arbete präglas av framåtanda.

Är du en erfaren ledare som är lyhörd för kommande kundbehov? Drivs du av att hitta nya effektivare lösningar samtidigt som du leder dina kollegor mot uppsatta kvalitets- och produktivitetsmål? Då kan det här vara tjänsten för dig!

Vi ligger i framkant inom vår bransch och vårt arbete präglas av våra ledord; passion, enkelhet och tillsammans. Våra arbetskläder ska ge varje yrkesman rätt förutsättningar att göra sitt bästa. Vi erbjuder ett komplett sortiment högkvalitativa arbetskläder med funktionell och modern design - tillverkade på ett innovativt och hållbart sätt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som Manager Distribution Center har du som huvuduppgift att forma och driva en kundorienterad och kostnadseffektiv enhet som genomsyras av affärsmannaskap, effektiv logistik och ständiga förbättringar. Samtidigt lägger du stor vikt vid arbetsmiljö och säkerhet. Du utvecklar och följer upp kvalitets- och produktivitetsmål och strävar ständigt efter att förbättra enhetens prestation. Du är väl bekant med "Lean warehousing" och vet hur denna arbetsmetod kan hjälpa verksamheten att kontinuerligt förbättras och utvecklas.

Med fokus på behov från kunderna och interna intressenter ansvarar du för enhetens affärsutveckling och affärsplan på både kort och lång sikt. Genom att utveckla och förbättra distributionslösningar har du direkt påverkan på företagets konkurrensfördel på marknaden. Dina främsta verktyg för att förstå möjligheter och brister i distributionslösningarna är att hålla en strukturerad och frekvent dialog med interna intressenter samt genomföra konkurrent- och benchmarkinganalyser. Du får också ett övergripande ansvar för att säkerställa och kontinuerligt optimera den pågående verksamheten för att hålla en sund lagerhållning och lagervärde samt tillhandahålla en effektiv process för reklamationer, returer och byten.

Då vi sätter arbetsmiljö och säkerhet högt på agendan kommer du att aktivt arbeta mot lagar och förordningar inom HSEQ-området, det systematiska arbetsmiljöarbetet samt ISO-standarder. Tempot är högt och vi arbetar tätt över avdelningarna.

Som Manager Distribution Center får du samarbeta med flera olika funktioner så som;
  • Att tillsammans med varumärkesägare definiera behov och förväntningar
  • Att tillsammans med Planning granska Demand and Supply Plan samt återkopplar möjligheter, begränsningar och konsekvenser på lagerhållning för tänkta affärs- och säljplaner.
  • Att tillsammans med Finance kontinuerligt ta fram analyser och arbetar med återvinningsvärde, lagervärde och saldoavvikelser.
Du rapporterar till Internal Operations Director.

Din bakgrund
  • Teknisk utbildning med erfarenhet inom logistik och lagerstyrning.
  • Erfarenhet inom affärsutveckling samt utveckling av distributionslösningar.
  • Erfarenhet såsom chef eller projektledare, med en uttalad förmåga att leda och fördela arbete
  • Hög muntlig och skriftlig språkfärdighet inom svenska och engelska
  • Erfarenhet inom Lean och processtyrning, där värdeflödesanalys är meriterande
  • Internationell och mångkulturell erfarenhet är meriterande
Personliga egenskaper
  • Affärsorienterad med förmåga att snabbt sätta dig in i behov och omvandla till möjligheter
  • Har förståelse för affärs- och resultatsammanhang, samt förmåga att prioritera
  • Har förmåga att skapa servicenivåer och distributionslösningar som matchar företagets kommersiella behov
  • Agerar genomtänkt med hög drivkraft och uthållighet
  • Kreativ och problemlösande med ett strukturerat arbetssätt
  • Noggrann utan att förlora helheten i alla detaljer
  • Analytisk med hög planeringsförmåga samt kunna förutse problem och möjligheter
  • Närvarande, samverkande, relationsbyggande och lagspelare, med integritet
  • Tycker om att dela kunskap med kollegor, samt coacha och utbilda medarbetare
  • Kan uttrycka dig muntligt och skriftligt på ett enkelt och informativt sätt


Placering
Du kommer att jobba på vårt nybyggda huvudkontor i Viared strax utanför Borås.

Våra värderingar
Våra värderingar Passion, Enkelhet, Tillsammans, är viktiga för oss. Som medarbetare hos oss är du en viktig ambassadör och förebild för dessa både internt och externt.

Vad kan Fristads erbjuda dig?
På Fristads får du möjlighet att arbeta i ett globalt företag där du själv får möjligheten att utveckla och påverka arbetet. Du erbjuds ett stimulerande och omväxlande arbete i en internationell miljö. Du kommer att få marknadsmässiga villkor och verktyg för att kunna utföra ditt arbete på bästa sätt. Vår personal är viktig för oss och vi erbjuder friskvårdsbidrag, gratis frukt och en egen restaurang där man kan beställa mat till ett förmånligt pris.

Kontakt:
Har du frågor om tjänsten kontakta Stefan Hultman, Internal Operations Director, tel. +46 (0)33 20 23 79 och/eller Bas Teepe, HR Director +46(0) 72 541 84 38.

Ansökan
Ansök via länken nedan. Vi intervjuar löpande och tjänsten är för omgående tillträde.

Vi ser fram emot din ansökan!

Om Fristads
Fristads har sedan 1925 utmanat och drivit utvecklingen av slitstarka och funktionella yrkeskläder, alltid med användaren i fokus och med innovation och hållbarhet som drivkraft. Fristads är en del av Fristads Kansas Group, den ledande leverantören i Europa inom arbetskläder med en portfölj som utöver Fristads innehåller varumärkena Kansas, Hejco, Martinson med flera. Läs mer på www.fristads.com

Sökord: logistikchef, logistik, distribution, lager, supply chain
Mer info
Område Borås
Yrkesroll Organisation & ledning, Teknik & Ingenjör
Typ av anställning Heltid
Rekrytering hanteras av Intenso Teknikrekrytering AB
Sista ansökningsdag 8 apr 2020 (41 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Denna rekrytering hanteras av Intenso Teknikrekrytering som är specialiserade på rekrytering och search av chefer och specialister inom teknik och IT. Vår vision är att rekrytering ska vara enkelt. Vi har lösningarna som gör det enkelt. Oavsett hur ni vill att vi hjälper er så finns det en enkel lösning hos oss. Vi ska ge vår kunder kostnadseffektiva lösningar med hög leveransprecision. Search är en viktig del i vårt arbete. För våra uppdragsgivare är det en trygghet att veta att oddsen för en lyckad rekrytering är goda även i de svåraste fallen. Vi ingår i samma koncern som Säljpoolen, ett av Sveriges ledande rekryteringsföretag inom sälj och marknadsföring. Med hjälp av vårt gemensamma, egenutvecklade rekryteringssystem Masterhelp har vi byggt upp en stor databas av kvalificerade kandidater och smarta tekniska lösningar för effektiv rekrytering.