Hoppa till innehåll

Färdtjänsthandläggare till biståndsenheten i Ale kommun

Publiceringsdatum
21 maj 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Biståndsenheten består av 12 engagerade socialsekreterare, en socialadministratör, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Enheten ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL (äldreomsorg) och LSS samt Lag om färdtjänst och Lag om riksfärdtjänst. Utöver myndighetsutövning arbetar vi aktivt med samverkan och utveckling inom olika områden och din insats som socialsekreterare är mycket viktig. Du erbjuds kompetensutveckling, intern metodhandledning och extern processhandledning. Biståndsenheten är belägen i centrala Nödinge med närhet till både E45:an och goda kollektivtrafikförbindelser. I denna annons söker vi en medarbetare till myndighetsutövning Lag om färdtjänst och Lag om riksfärdtjänst. Vill du arbeta på en arbetsplats med en spännande målgruppsinriktning med stort fokus på kvalitet och utveckling? Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som socialsekreterare arbetar du utifrån aktuell lagstiftning med att informera, utreda, bedöma, fatta beslut och uppföljning av beslut. Som socialsekreterare inom färdtjänst handlägger du ansökningar enligt Lag om färdtjänst och Lag om riksfärdtjänst. Arbetsuppgifterna kan konkretiseras genom exempelvis:  - Administrera ansökningar, läkarintyg, skicka brev etc.  - Utredningsprocesser färdtjänst (personbil, specialfordon, ledsagare etc). - Samverkan med andra kommuner samt utförare. - Hantera synpunkter från klienter/förare. - Löpande utveckling utav färdtjänstuppdraget (arbetssätt, rutiner och riktlinjer etc). I din roll som socialsekreterare kommer du att möta personer med psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med trafikföretag, utförarverksamheter såsom boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård. Du ska med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande se till att de individer vi möter får den hjälp och det stöd de har lagligt rätt till. Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socionom eller har av arbetsgivaren bedömd likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du är en trygg och prestigelös person som: - Har erfarenhet av myndighetsutövning avseende målgrupper som kan ha ett behov utav färdtjänst/riksfärdtjänst och är väl förtrogen med gällande lagstiftning. - Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. - Är strukturerad och kan behålla fokus på uppdraget trots omgivningens olika krav. - Gillar att samverka och samarbeta men också att arbeta självständigt. - Delar med dig av dina erfarenheter och lär av andras. - Har god kommunikativ och analytisk förmåga. - Gillar utveckling och drivs av att hitta nya, moderna och effektiva rättssäkra lösningar. Erfarenhet av verksamhetssystemen Websolen, Treserva och SAMSA är meriterande. B-körkort är ett krav. Övrigt Intervjuer kommer att ske efter att annonseringstiden löpt ut, med eventuell fördröjning i och med sommarperiod.  Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
16 juni 2024 (4 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se