Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

En av våra medarbetare går vidare till andra arbetsuppgifter och vi söker därför en familjehemssekreterare till vår enhet. Enheten består av familjerättssekreterare, familjehemssekreterare och barnsekreterare, i dagsläget totalt 12 personer. Gruppen leds av en 1:e socialsekreterare och en enhetschef. På enheten finns också tillgång till en väldigt uppskattad socialadministratör, som bistår handläggare med administrativa uppgifter såsom exempelvis att lägga in beslut från utskott och nämnd, registerkontroller, utbetalningar för arvoden och ersättningar mm. Som familjehemssekreterare har du ett viktigt arbete med att ge bästa möjliga förutsättningar för Ales barn som är placerade i familjehem eller har insats i form av kontaktfamilj. Du gör detta genom att matcha barnets behov med ett lämpligt familjehem/kontaktfamilj och ge familjehemmet/kontaktfamiljen stöd i sitt uppdrag. Dina arbetsuppgifter innebär att rekrytera, utreda, utbilda och handleda jour- och familjehem, och kontaktfamiljer. Arbetet innebär ett nära samarbete med barnsekreterarna och med utredande socialsekreterare. Arbetet är varierande och utmanande. Resor ingår i arbetet och viss tjänstgöring på kvällstid kan förekomma beroende på avstånd. Du kommer arbeta i en grupp med erfarna kollegor som har lång erfarenhet av socialtjänstens arbete med frågor som rör barn och unga. Vi är en något ung grupp då det kommer till erfarenhet inom familjehemsvården men leds av en 1:e socialsekreterare med lång erfarenhet inom området. Våra familjehemssekreterare har gått utbildning i Nya Kälvesten och det kommer du också göra om du inte redan har denna utbildning. Modellen ses som ett stort lyft i arbetet av våra familjehemssekreterare. Arbetsgruppen har ett gott arbetsklimat och ett stort intresse för målgruppen med barnets bästa i fokus. I Ale kommun finns goda kringresurser och det finns bra förutsättningar för ett gott samarbete med andra aktörer i kommunen. Som nyanställd hos oss, får du en individuellt anpassad introduktion. Du erhåller processhandledning och regelbunden utbildning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och gärna har tidigare erfarenhet från familjehemsvård och/eller myndighetsutövning barn och unga. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är prestigelös och har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du har god förmåga att sätta barnet i centrum. Som person är du ansvarsfull och flexibel i ditt arbete. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en god analytisk förmåga. Då tjänsten innefattar en del dokumentation behöver du vara duktig på att formulera dig i tal och skrift. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar. Som person behöver du vara stabil och trygg i din yrkesroll och ha ett positivt förhållningssätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I arbetet ingår en del resor och B-körkort är därför ett krav.

Månadslön. Individuell lönesättning. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas efter 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Mer info
Kontaktperson Ylva Färdig
Telefon 0303-70 30 49
Område Ale
Yrkesroll Administration
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 6 juli (13 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 300 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet. I kommunen är vi 2 000 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?