På jobbet

Säga upp sig snyggt

Via mejl, brev eller personligt möte? Ska man ge kritik eller hålla tyst? Det är mycket att tänka på när man bestämt sig för att byta jobb. Låt oss guida dig igenom processen att säga upp dig snyggt.

Många har nog drömt om att göra som Åke i Lotto-reklamen från 90-talet: säga upp sig genom att släppa ut alla sina frustrationer på chefen i form av grimaser. Men lika kul som scenariot är i en reklamfilm, lika opassande är det att göra i verkligheten. Det finns tre viktiga faktorer som avgör ifall ditt avsked kommer kännas okej för dig, dina kollegor och din chef.

– På rätt sätt

Glöm SMS och mejl, även om det vore mest bekvämt för dig. Ansikte mot ansikte är ett måste. Berätta inte för dina kollegor att du tänker säga upp dig förrän det faktiskt är gjort. Boka in ett möte med chefen och förbered dig på vad du ska svara på eventuella frågor. När du säger upp dig behöver du inte lyfta kritik mot arbetsplatsen. Många företag gör en avslutsintervju för att se vad de kan förbättra, men den sker senare. Om de inte tar något initiativ till detta kan du alltid föreslå det för HR-chefen. Kom ihåg att vara konstruktiv och även lyfta det som varit bra på jobbet. Följ alltid upp din muntliga uppsägning med en skriven, där du också anger vilken som blir din sista dag.

– Vid rätt tid

Säg inte upp dig i affekt. Det kommer bara att uppfattas som trotsigt och omoget. Även om arbetsplatsen till exempel genomfört en förändring du ogillar starkt och som du tror att du inte kommer kunna acceptera. Ta några veckor och fundera över saken samt försök ge det hela en ärlig chans. Om du ändå väljer att säga upp dig kommer du få mer respekt av din chef eftersom beslutet kom efter moget övervägande. Försök även att inte säga upp dig mitt under brinnande högsäsong. Ibland har man inget val, men var då tydlig med att du ska göra ditt allra bästa för att ditt avsked inte ska bli ett ytterligare stressmoment för övrig personal.

– Med rätt förväntningar

Om du känner att du blivit felaktigt behandlad eller om du på något vis är missnöjd med samarbetet som varit är detta inte stunden att ta ut dina frustrationer. Förhoppningen ska inte vara att allt löser sig eller att du ska få “ge igen”, utan att ni ska kunna ta ett avsked där det finns en ömsesidig respekt för det som varit. För din chef innebär det förhoppningsvis att kunna fasa in en ny medarbetare som du till viss del introducerar, för din del innebär det att du får fina referenser som du kan använda framåt. Passa på att få ner en referens på pränt från lämpliga personer innan du slutar, medan dina insatser fortfarande finns färskt i minne.

Försök ta uppsägningen på samma allvar som du tog intervjuprocessen. Och kom ihåg att en relation som avslutas i rätt tid och på ett respektfullt sätt inte alls behöver vara någonting dåligt.

Liknande Artiklar