Upphandlare

Om jobbet

I tjänsten ingår att genomföra förvaltningsövergripande varu- och tjänsteupphandlingar inom skilda områden samt att kvalitetssäkra förvaltningsspecifika upphandlingar. Detta genom råd och stöd till förvaltningar och kommunala bolag. Du kommer att få ansvar för ett antal upphandlingsområden där inköp av bland annat personbilar, lastbilar, hjullastare och utrustning ingår. Avtalsuppföljning och E-handel är andra naturliga inslag i arbetsuppgifterna. En stor del av arbetet utgörs av att arbeta självständigt med upphandlingar i projektform i samarbete med en referensgrupp av beställare på förvaltningarna.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskole-/ eller KY-utbildning inom ekonomi, juridik eller inköp alternativt arbetserfarenhet som bedöms likvärdig. Det är meriterande om du har flera års dokumenterad erfarenhet av kvalificerat inköps/upphandlingsarbete i privat eller offentlig sektor. Om du har goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling är även det en merit. Vi ser gärna att du har ett stort teknikintresse t ex inom fordons- och transportområdet. Du har förmåga att se helhetsperspektiv, har ett analytiskt synsätt, är utvecklingsinriktad och tycker om att arbeta processorienterat. Du är en självgående, effektiv problemlösare och har ett strukturerat arbetssätt. Du har förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift och har grundläggande IT-kunskaper. Eftersom arbetet innebär många kontakter på alla nivåer i organisationen samt med leverantörer, är det viktigt att du har en god förmåga att samverka och kommunicera med andra människor. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. I Skellefteå kommun eftersträvar vi mångfald i alla former och ser det som en tillgång om du har olika språk, teckenspråk eller kulturella kompetenser som berikar våra verksamheter och möten med medborgare.

Förvaltningen för support och lokaler är kommunens interna servicecenter. Vi samordnar, utvecklar och förenklar. På så sätt bidrar vi till en effektiv kommunal verksamhet och skapar förutsättningar för bästa möjliga medborgarnytta. Vi är över 700 medarbetare - fördelade på de sex avdelningarna fastigheter, kommunikation, ekonomisupport, personalsupport, utveckling och IT samt måltid - som erbjuder kunderna stöd och specialistkompetens inom en rad nyckelfunktioner. Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Jobbfakta
Kontakt

Ring Patrick Nystedt, 0910-73 50 00

Publicerad

12 dagar sedan

Sista ansökningsdag

11 dec

Om arbetsplatsen

Inköpsenheten på Skellefteå kommun ansvarar för och genomför kommunens upphandlingar av ramavtal och specifika köp utifrån kommunens fastställda upphandlingspolicy. Under 2016 uppgår Skellefteå kommuns samlade inköp till cirka 1 200 miljoner kronor. Vi strävar efter att ständigt utveckla inköpsprocessen för att det ska leda till bättre affärer för Skellefteå kommun och vi söker nu en upphandlare till vårt team. Du kommer att ha en viktig roll i att hantera framtidens utmaningar.