Om jobbet

Arbetsplatsen

Socialförvaltningen i Trelleborg består av Individ- och familjeomsorg, Äldreomsorg samt LSS. Individ- och familjeomsorgen innefattar fem enheter, mottagnings- och utredningsenhet 0-20 år, råd och stödenhet, familjerätts- och familjehemsenhet, beroende- och vuxenenhet samt enhet för socialpsykiatri.

På familjerätts- och familjehemsenheten arbetar 4 familjehemssekreterare, 5 vårdansvariga socialsekreterare, 3 familjerättssekreterare, 1 förste socialsekreterare, en assistent och en enhetschef. Enheten har förstärkts med 3,0 tjänster de senaste åren för att skapa god arbetsmiljö och förutsättningar att arbeta kvalitativt med uppdraget. Du kommer att mötas av en arbetsplats som präglas av god stämning och hjälpsamhet, hög professionalitet och kompetens och där utveckling och framåtanda är ledord. Handledning tillhandahålls både internt och externt och kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar.

En av enhetens vårdansvariga socialsekreterare/barnsekreterare ska vara föräldraledig och en av enhetens familjehemssekreterare ska vara tjänstledig ett halvår. Därför söker enheten en vikarie som första fyra månaderna arbetar som vårdansvarig socialsekreterare/barnsekreterare till familjehemsplacerade barn och härefter i sex månader arbetar som familjehemssekreterare. Stor chans till förlängning av vikariat finns.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna består av att första fyra månaderna av vikariatet:
  • ansvar för vården av familjehemsplacerade barn. Du ska följa vården genom barnsamtal, överväganden och omprövningar.
  • samarbete med familjehem och biologiska föräldrar för att ge barnet de bästa förutsättningarna i livet.
  • nära samarbete med den familjehemssekreterare som ansvarar för handledning och stöd till familjehem.
  • Samarbete med övriga enheter inom Individ- och familjeomsorgen och med skolor, barnpsykiatri, m.fl.
Resterande sex månader av vikariatet:
  • rekrytera och utreda familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer,
  • utbilda nya uppdragstagare,
  • handleda familjehem och jourhem både individuellt och i grupp,
  • administrera ersättningsfrågor för uppdragstagare och
  • i nära samarbete med vårdansvariga socialsekreterare bidra till att familjehemsplacerade barn får den vård som de behöver.
  • i nära samarbete med barnavårdsutredare bidra till att jourhemsplacerade barn får den vård som de behöver.
Kvalifikationer

Arbetet kräver att du har socionomexamen, erfarenhet av myndighetsutövning inom barnavård samt körkort.

Du är ansvarstagande, målinriktad och har en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna tidsramar. Du är flexibel och har lätt att anpassa dig till nya situationer i arbetet. Du måste ha ett stort engagemang och kunna bemöta människor med respekt och integritet. En förutsättning är att du har goda teoretiska kunskaper om olika metoder och teorier inom socialt arbete och olika lagstiftningar. Du måste ha mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med placerade barn och att ha utbildning i grupphandledning.

Arbetstid/varaktighet
100%, visstidsanställning

Tillträde

1 april 2017.

Kontaktpersoner
Li Djurfeldt, enhetschef 0410-73 39 50

Fackliga representanter nås via kommunens växel, 0410-73 30 00

Sista ansökningsdag
2016-12-08 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Jobbfakta
Publicerad

15 dagar sedan

Sista ansökningsdag

Idag

Om företaget