Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Enhetschef leveransstyrning IT

Publiceringsdatum
28 mars 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som enhetschef för enheten IT Leveransstyrning erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Vi är i dag ca 500 personer på IT och vi kommer att växa med ytterligare 100 personer de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.

Enheten IT Leveransstyrning har som uppdrag att utveckla och förvalta IT-divisionens styrning och operativa modell så att den är anpassad efter organisationens långsiktiga strategier och mål, samt håller den flexibilitet som krävs för att möta befintliga och nya behov. Detta genom att leda och stödja så att ramverk, processer och metoder kopplade till exempelvis servicenivåer, förvaltnings- och utvecklingsstyrning appliceras i syfte att skapa mervärde som utgår från Svenska kraftnäts strategi, mål och behov. På enheten, som är nybildad i mars 2024 arbetar för närvarande 7 seniora medarbetare.

Om tjänsten

De utvecklingsbehov som enheten ansvarar för rör exempelvis framtagande och införande av en ny leveransstyrningsmodell för Svenska kraftnäts IT-verksamhet (projekt och förvaltning), etablering av metoder och gemensamma arbetssätt för utvecklingsplanering samt vidareutveckling av leveransuppföljning i samarbete med övriga enheter och avdelningar på IT.

Rollen innebär att du ansvarar för enheten och bidrar till avdelningens samt till divisionens verksamhetsutveckling, planering och uppföljning. Du leder själv eller tillsammans med dina medarbetare stora delar av divisionens strategiska förflyttning. Det innebär att du agerar förändringsledare och i samverkan med andra aktivt bidrar till att utveckla mer effektiva arbetssätt där så behövs, du inspirerar och får team att arbeta mot samma mål.

I rollen som enhetschef ingår personal- och budgetansvar för enheten, rekrytering och konsultupphandling. Du är en del av avdelning IT Ledningsstöds ledningsgrupp, och leder och medverkar på uppdrag av divisions- och/eller avdelningschef i uppdrag av strategisk karaktär.

Om dig

För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du är en trygg och stabil person samt är resultatorienterad och ambitiös. Vidare är du samarbetsorienterad och hittar gemensamma lösningar genom ett prestigelöst förhållningssätt. Personen vi söker är kreativ, har förmågan att tänka i nya banor och har kan växla mellan strategiska resonemang och operativt genomförande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare ser vi att du har akademisk utbildning inom IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även:
  • Ansvarat för att driva utvecklings- och förändringsarbete i en stor och komplex organisation
  • Erfarenhet som chef- eller ledare inom IT-relaterad verksamhet
  • Erfarenhet av strategisk utvecklingsstyrning, exempelvis i ett PMO eller som portföljledare
  • Erfarenhet av förvaltningsstyrningsmodeller, till exempel pm3
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av SAFe eller motsvarande agila ramverk, gärna i en statlig myndighet, samt erfarenhet av leveransstyrning- och uppföljning i en IT-verksamhet.

Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Sista ansökningsdag 2024-04-29. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
  • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
Kontakta gärna rekryterande chef Anette Dell’Orto, tel. nr. 010-475 8103 alternativt ansvarig rekryterare Maria Sahlén, tel. nr. 010-489 20 27 (maria.sahlen2@svk.se). Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
29 april 2024 (2 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.